Emilie van Gorcum

“Teddy! Mooi dat jullie het gevonden hebben.” Vuurrode lokken en een prodentwitte lach. Zakelijk en elegant, maar ook onbezonnen en een tikkeltje lomp. Als eigenares van Emilie. geeft ze cursussen aan jongeren en docenten, programmeert ze voor Jonge Harten Festival, zit ze in het creatieve collectief genaamd SAUS en is altijd bezig met vernieuwing. Aan de Europaweg 8 bij de achterdeur van het oude OCW gebouw verwelkomt ze ons op haar kantoor.

Emilie van Gorcum is een vrouw die mij altijd blijft verbazen. We kennen elkaar al jaren, maar gedurende dit gesprek kom ik er pas echt achter waar ze professioneel mee bezig is. In mijn ogen is zij een van de meest geslaagde zakenvrouwen van cultureel Groningen. Emilie is een ondernemer die vol passie kan praten over jongerenparticipatie, het blijven bevragen van je bedrijf en het belang van een goed netwerk. Ze deelt in dit gesprek haar grootste openbaringen op professioneel niveau en praat over beginnersfouten. Bovendien drukt ze me het belang van het werken binnen een niche op het hart.

Emilie.

“Ik ben hier eigenlijk een beetje ingerold”, lacht Emilie terwijl ze koffie zet in het kleine keukentje. Ze vertelt hoe ze na de docentenopleiding van Minerva besloot om haar studiecarrière door te zetten en een masterdiploma te halen aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Ik wilde gewoon meer en dat vond ik bij Kunsten, Cultuur en Media in de richting van kunsteducatie.”

Ik herinner haar aan het moment dat we elkaar tegenkwamen, zo’n drie jaar geleden. Ze was nog niet afgestudeerd, maar had al wel haar eigen bedrijf Emilie. opgezet. Hiermee behoorde ze tot de eerste culturele ondernemers in mijn omgeving. Hoe gaat zoiets? “Een kennis van me ging met zwangerschapverlof en vroeg of ik een klus wilde overnemen. Het ging om een ZZP opdracht en ik registreerde me bij de Kamer van Koophandel. Toen had ik in eens een eigen bedrijf.” Ze haalt haar schouders met een lach op. “Het was wel spannend.”

 “Toen had ik in eens een eigen bedrijf”

Gunfactor

Tegenwoordig heeft Emilie al vrij grote projecten op haar naam staan. Projecten zoals Jonge Harten Festival, Noord Nederlands Toneel en Rijksmuseum Twente. We grappen over het feit dat ze bij de laatstgenoemde het hoofd publieksactiviteiten verving wederom door zwangerschapverlof. Dat is echt je niche, zwangerschapverlof. “Ja, daar lijkt het wel een beetje op, hè. Het grappige is dat ik wel ben aangeraden door de vrouw door wie ik mijn bedrijf ben begonnen. Zij heeft mijn naam doorgegeven.” Het was je dus echt gegund. “Ja, dat zeker. Dat is ook heel belangrijk binnen deze wereld.”

De culture sector is een klein wereldje van ons kent ons, vertelt ze. Het is belangrijk dat je het elkaar gunt. “Een goed netwerk is daarom alles.” Van netwerkborrels is Emilie echter niet gecharmeerd. “Nee, ik vind dat je contacten op organische wijze moet opdoen. Iemand die me op een borrel tegen het lijf loopt en me zijn kaartje geeft, daar denk ik niet snel aan wanneer er iets leuks voorbij komt. Iemand die ik zomaar op een feestje heb ontmoet en waarmee ik lang gesproken heb daarentegen is een ander verhaal. Bovendien betekent een goed gesprek niet automatisch een samenwerking.”

“Een goed netwerk is alles”

Beginnersfouten

Net zoals iedere jonge ondernemer heeft Emilie door vallen en opstaan geleerd wat wel en niet voor haar werkt. Op de vraag wat ze anders zou doen als ze opnieuw kon beginnen, weet ze precies waar ik op doel. “Je moet heel goed weten wat je wilt doen en dat moet je ook heel specifiek maken.” Nu staat ze bekend als jongerenspecialist, maar dat was niet altijd zo lacht ze. “Ik was in het begin heel bang dat ik niet breed genoeg zou zijn. Daarom stond mijn bedrijf voor educatie, organisatie en communicatie.” Door deze aanpak werd ze voor een heel breed scala aan klussen gevraagd. Projecten die ze per definitie niet allemaal even leuk vond, terwijl ze heel goed wist wat haar echt interesseerde: jongeren.

“Het elkaar gunnen is heel belangrijk binnen deze wereld”

Jongerenspecialist

“Na een jaar heb ik de switch gemaakt en ben mezelf jongerenspecialist gaan noemen.” Iets wat ze best lastig vond, geeft Emilie toe. “Specialist klinkt gelijk zo serieus, maar je moet jezelf soms ook wel serieus nemen”, lacht ze. Ze heeft gemerkt dat sinds de verandering haar carrière een positief impuls heeft gekregen. “Mensen weten je nu nog beter te vinden.” Zo heeft ze eindelijk haar niche gevonden. Als onder andere programmeur en hoofd van educatie bij Jonge Harten Festival gaat ze het land door op zoek naar voorstellingen die bij de verschillende doelgroepen passen. Deze strekken zich van vmbo tot en met gymnasium. Haar doel: jongeren een goede theaterervaring bieden.

Is het lastig programmeren voor pubers? “Ik kijk voornamelijk wat er zich momenteel afspeelt in de belevingswereld van jongeren en of daar binnen een voorstelling ook aanknopingspunten zijn. Ook ben ik opzoek naar een bepaalde energie.” Wordt het dan niet zo’n typisch geval van anti-pesten voorstellingen? “Nee, dat zeker niet. Alles is artistiek verantwoord. Daar staan we ook voor.”

 “Het hebben van een eigen kantoor is een absolute aanrader”

‘Eigen dingetjes’

Dat je als creatief ondernemer niet zonder werk hoeft te zitten, wordt duidelijk uit Emilies verhaal. Ze heeft een aantal vaste dingen die jaarlijks terugkomen. In de periodes die er tussen vallen houdt ze zich bezig met het ontwikkelen van, zoals ze dat zelf mooi zegt, haar “eigen dingentje”. Ze lacht hard. “Het zijn voornamelijk trainingen voor docenten.”Korte pauze en een diepe zucht. “Ik heb me hier een tijdje niet mee bezig gehouden, dus ik moet het even ophalen, hoor.” Weer de brede lach. “De trainingen zijn er op gericht om docenten een beeld te geven van wat er met jongeren gebeurd op weg naar volwassenheid.”

Ze legt me uit dat jongeren in hun ontwikkeling verschillende fases doorlopen. In de ene kunnen ze niet goed vooruit plannen en consequenties voorspellen. Binnen een andere worden ze juist wel meer van hun handelen bewust. Allemaal nuttige dingen om te weten als docent. “Helaas is het zo dat de theorie vaak niet genoeg in de praktijk wordt toegepast. Voornamelijk omdat de theorie ook zo veranderlijk is.” Emilie specialiseerde zich hier al vrij vroeg in bij Minerva en studeerde aan de RUG af op de ontwikkeling van jongeren. Als jongerenspecialist ontwerpt ze coaching workshops voor docenten. Op deze manier brengt ze de theorie weer in de praktijk. “Het is hard werken en heel veel lezen om bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen.”

Drie gouden tips:

Ze wrijft in haar handen wanneer ik haar vraag naar de drie gouden tips. “Ik heb er wel een paar, hoor.”

1. Een eigen kantoor. Een van de belangrijkste openbaringen op professioneel niveau is voor Emilie haar eigen kantoor geweest. “Het is zo ontzettend fijn dat je thuiskomt, je tas in de hoek gooit en niet meer hoeft te werken. Een grote valkuil bij ondernemers is, dat ze hun werk mee naar huis nemen. Neem daarom een eigen kantoor. Het liefst met mensen die je heel leuk vindt en die je kunnen inspireren, ondersteunen en motiveren.”

2. Weet wat je wilt en houdt het specifiek.

3. 365 dagen Succesvol: “Blijf je bedrijf bevragen. Kijk naar wat er anders kan. Blijf innoveren en groeien. Ik raad iedereen aan om het programma 365 dagen Succesvol te volgen. Het heeft me op een andere manier naar mijn bedrijf doen kijken.”

Foto’s door: Jasper Bolderdijk

Meer In gesprek met

Nieuwste