Yealie

Een digitaal forum waar zowel sociale media kanalen, als commerciële diensten samenkomen. Een doorgeefluik dat doorlinkt naar het gewenste eindstation. Een online platform waar de creatieveling en de ondernemer samenkomen. Een plek waar ze hun werk en diensten kunnen exposeren, er over kunnen bloggen en kunnen verkopen. Dit allemaal en meer. Helemaal gratis. Is dit een grap? Nee, dit is Yealie.

Van deur tot deur

Op industrieterrein Het Witte Lam in Groningen sprak ik met Merlijn Witteveen en Ruud Kuiper over innovatie, de gunfactor en de drang om te blijven groeien. Deze twee mid-veertigers hebben al meer dan anderhalf decennium hun sporen in de reclamewereld verdiend onder de naam Mulltimedia Group. Nu vinden ze het tijd om wat terug te geven. “Ik ben de meest afgewezen persoon van Groningen”, lacht Merlijn. Onderuitgezakt op de leren bank straalt er een zekere kalmte van de ondernemer af, terwijl hij vertelt hoe zijn carrière in de reclamewereld is begonnen.

We zitten in een leeg bovenkantoor. Beneden zijn apparaten op verschillende wijze reclamewerk aan het printen. “Ik werkte voor een bedrijf dat reclameborden voor voetbalvelden produceerde. Vaak dacht ik dan bij mezelf: dit kan ik ook. Op een dag fietste ik langs de Kamer van Koophandel en besloot in een opwelling dat dit het moment was om me in te schrijven. Ik had geen idee hoe ik het verder ging aanpakken.” Hij lacht bij de gedachte aan vroeger. “Van deur tot deur bij bedrijven langs gaan en mezelf voorstellen, dat was mijn strategie. Ik heb heel vaak de deur in mijn gezicht dichtgesmeten gekregen. Dat hoorde erbij.” Toen kwam hij Ruud tegen.

“Blijf innoveren, blijf voorlopen. Dat is wat we proberen te doen”

Durft te geven

“Samen zijn we Multimedia Group zo’n zestien jaar geleden begonnen. Toen al dachten we vooruit,” zegt Ruud. “Wij waren in het Noorden het eerst met de aanschaf van digitale printers. Daarmee hebben we een groot deel van de markt veroverd. Wij waren trouwens ook de eerste die ze wegdeden en een groot deel gingen outsourcen”, lacht hij. Ruud vertelt dat ze samen ook een tijdje een extra onderneming voor reclame gadgets hebben gehad. “Dat liep binnen een korte tijd zo goed, dat we er te veel tijd in moesten stoppen. Uiteindelijk hebben we het maar verkocht.” Merlijn en Ruud zijn in mijn ogen twee zeer enthousiaste mannen. Ondernemers met een bijzondere filosofie en met oog voor de toekomst.

“Waar heel veel ondernemers vanuit zichzelf denken, proberen wij zoveel mogelijk vanuit de klant onze producten en diensten te benaderen. Het gaat om het geven van een oplossing en het vergemakkelijken van iemand anders zijn werk.” Ergens heel cliché, wat maakt jullie zo anders? “Wij willen een goede verstandhouding hebben met onze klanten. Daarom gaat het in eerste instantie om geven, zodat we uiteindelijk iets terug kunnen krijgen”, vertelt Merlijn.

Hij legt uit hoe hij er altijd voor zorgt dat zijn klant er net zo goed uit komt als hijzelf. “Met die reclameborden bij de voetbalvelden bijvoorbeeld. Sponsors geven de club geld om die borden daar te hebben en de club betaalt ons om de borden te maken en op te hangen. Normaalgesproken neem je als bedrijf een grote hap uit dat sponsorgeld. Wij doen het voor veel minder en geven de clubs een percentage terug. Zo kunnen ze weer nieuwe dingen aanschaffen en bouwen.” Dit model zorgt ervoor dat er een warme band ontstaat tussen het bedrijf en de klanten. Men keert daarom veelal weer terug naar de Multimedia Group. “Het is geven om te krijgen”, zegt Merlijn. “Ja, daar is hij beter in dan ik”, lacht Ruud hard.

Innovatie

In ons gesprek komt telkens innovatie naar voren. Een streven dat vooral door veel vallen en opstaan gekenmerkt wordt. Beide ondernemers lezen veel boeken die nieuwe theorieën en strategieën aandragen. Ook bezoeken ze regelmatig seminars om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. “Blijf innoveren, blijf voorlopen. Dat is wat we proberen te doen.” Net als bij de digitale printers komen ze nu met iets nieuws: Yealie.

“Je moet geven om te krijgen”

Na een seminar over digitaal ondernemen in 2011 en het lezen van het boek Free van Chris Anderson begint het idee te broeien. “We wisten dat we het internet op moesten”, zegt Ruud. “Maar in welke vorm en hoe, we hadden geen idee.”Merlijn stortte zich op het onderzoeken van de mogelijkheden. “We hebben op een gegeven moment besloten dat Ruud Multimedia Group voor het merendeel zou runnen en ik de zoektocht naar een digitale oplossing op me ging nemen.”

De website Yealie.nl is het resultaat van deze zoektocht.

Yealie.nl

Yealie.nl is een avontuur dat nog maar net begint, grappen ze. Want ondanks vier jaar stuntelen met kant-en-klare online pakketten, webshop toepassingen en verdienmodellen zijn ze er over uit: “Het moet zo klantvriendelijk mogelijk zijn, zowel in lay-out als in gebruik. Én het moet gratis zijn.” Een dappere stap. “Ja, we worden door collega’s in het veld ook voor gek verklaard”, lacht Ruud. Het platform is al online? “Ja, al een paar maanden. Het is organisch opgepikt door meer dan 500 creatievelingen en het aantal groeit met de dag.” De trots is van Merlijns gezicht af te lezen.

 “We worden voor gek verklaard”

De filosofie achter het platform

Het platform biedt verschillende mogelijkheden. We kruipen achter de computer van Merlijn voor een tour door Yealie.nl. De filosofie is vrij simpel: Yealie is een plek waar je als creatieveling kunt laten zien wat voor werk je maakt en hoe je het maakt. Het is een kijkje in het atelier, een plek waar je over het werk kunt discussiëren en het kunt delen. Of je het nu wel of niet wilt verkopen, dat is aan jezelf. De webshop optie maakt het simpel om een online winkeltje te beginnen zonder te veel rompslomp. “We hebben zelfs de optie dat je iDeal kunt koppelen aan je webwinkel zonder verdere extra kosten”, zegt Merlijn. Hij legt uit dat dit vrij uniek is, aangezien men er normaalgesproken een KvK-nummer voor moet hebben. “Wij hebben een manier bedacht die daar omheen werkt.” Daarnaast kan de gebruiker ook doorlinken naar zijn eigen bestaande webshop of social media.

 “Yealie is onze bijdrage aan de wereld”

Een bijdrage

Na een rondleiding van meer dan een uur concluderen we dat het platform een revolutie binnen de online handel zou kunnen triggeren. Dat er veel moet gebeuren en dat het nog in de kinderschoenen staat, daar zijn we het ook over eens. Een ding zit me echter dwars. Hoe kan het dat dit helemaal gratis is? Wat is het addertje onder het gras en wat vertellen jullie me niet? Ze lachen. De wijsheid van de jaren is duidelijk merkbaar. “We zijn ons er van bewust dat deze onderneming zo kan floppen. Dat is ingecalculeerd. Wij hebben met de verkoop van een van onze ondernemingen genoeg verdiend om dit te kunnen bekostigen. Yealie is onze bijdrage aan de wereld.”

Drie gouden tips:

1. Blijf innoveren: “We hebben veel geleerd in die zestien jaar van ondernemen. Het belangrijkste is dat je vooruit blijft denken.”

2. Wees je bewust van de risico’s: “Waar je ook aan begint, ga er vanuit dat het lukt, maar wees voorbereid als het misloopt.”

3. Geloof niet in je eigen hype: “Ga niet onterecht je standpunten verdedigen als ze niet kloppen. Incasseer de kritiek en begin opnieuw.”

Foto’s door: Jasper Bolderdijk

Bekijk hier de website van Yealie!

Meer In gesprek met

Nieuwste