Cultuurmarketing-awesomeness op de blockchain

Een week in het normale leven staat gelijk aan een jaar in crypto zeggen ze. Wie is ze? Geen idee. Maar het klopt wel aardig. De ontwikkelingen gaan zo snel, dat je ze bijna niet bij kunt houden. Daarom lichten we een nieuw pareltje uit, dat de culturele sector naar een nieuw level kan brengen; Insights Network.

Weet je nog dat ik schreef over de gedecentraliseerde applicatie die BUMA zo goed als overbodig kan maken. Yup, Quantstamp inderdaad. De app die smart contracts veilig, betrouwbaar en transparant maakt, heeft een kersverse partnerschap aangekondigd met een nieuw project genaamd Insights Network.

Eerlijke database

De kern van Insights Network is simpel: een database creëren waar vraag en aanbod op een eerlijke wijze elkaar tegemoet komen. Betaald krijgen voor het geven van je persoonlijke gegevens met andere woorden.

Oftewel een oplossing voor veel privacy-schandalen waarbij je data klakkeloos wordt overgenomen en doorverkocht aan derden zonder dat je er zelf weet van hebt. Het gebeurt aan de lopende band. We zijn ons er vaag van bewust, maar eigenlijk staan we er nooit echt bij stil. Maar wat nu als je daadwerkelijk moneys kunt krijgen voor je gegevens?

Moneys voor je gegevens

De voordelen van “eerlijke” data zijn groot. Voor de hand liggend is natuurlijk het feit dat je mensen niet vernaggelt door op een shady manier hun interesses, koopgedrag en voorkeuren te kopen. Meestal zijn deze aangeboden via partijen die hun cookies zo instellen dat de gebruiker zonder enige weet alles weggeeft. Vrij schofterig.

Wat de meeste mensen niet weten is, dat er genoeg websites zijn waar je geld krijgt voor het invullen van enquêtes. Aangezien de bedragen die je voor je data krijgt zo klein zijn, heeft de ondernemende homo sapiens dit weten te hacken door bots te programmeren. Deze vullen honderden vragenlijsten tegelijk random in. Dat levert totaal onbruikbare data op.

Doei Middle Man!

Voor een duppie op de eerste rij zitten is natuurlijk ondernemer eigen. Logisch dat je slechts 2,50 euro per enquête wil betalen wanneer je een duur bureau hebt ingehuurd om data voor je te verkrijgen. Gelukkig is er nu blockchain. De technologie die dat soort parasieten van bedrijven eindelijk de nek kan omdraaien.

Insights Network pakt dit probleem aan, zoals een echte project uit de nieuwe wereld dit betaamt:  gedecentraliseerd, transparant en eerlijk. Wanneer je als bedrijf of zelfs individu iets wilt weten, dan betaal je via Insights Network, dat gebouwd is op het kersverse EOSnetwerk, met de token INSTAR.

Cultuurmarketing

Data verkrijgen kost je INSTARS, data geven levert je INSTAR op. Zo simpel is het. Maar wat heeft de cultuursector hier nou aan? Nou, een hele boel. Het betekent dat je als kunstenaar een enquête kunt uitzetten om te weten te komen wat men van je werk vindt. Uit de mensen die je kunst waarderen kun je weer een dieper inzicht krijgen in hun koopgedrag, muzieksmaak, levensstijl.

Dit soort kennis kan waardevol zijn wanneer je het werk dat je maakt richt op een segment dat het beste bij je past. Hetzelfde geldt voor magazines als DAT om een betere kijk te krijgen op onze bezoekers. En het is bovendien allemaal eerlijk, want je neemt het direct af van mensen die akkoord gaan met het onderzoek via het platform van Insights Network.

Podia, BUMA en de rest

De kleine zelfstandig is slechts het topje van de ijsberg wat betreft cultuurmarketing. Het wordt pas echt interessant wanneer podia en concertzalen deze technologie gaan toepassen om er echt achter te komen wie door de deur komt. Is er een overeenkomst tussen bezoekers van een Colin Benders concert en het publiek dat als eerste een kaartje koopt voor Messhuga?

Zo ja, wat is de basis smaak en welke andere concerten of kunsttentoonstellingen passen bij deze demografie? Allemaal data dat eindelijk cultuurmarketing naar een nieuw level kan tillen en het publiek stimuleert om daadwerkelijk een eerlijk antwoord te geven aangezien er een royale vergoeding tegenover staat.

Insights Network

Het project op het EOS-netwerk is nog in de kinderschoenen, dus het zal wel even duren voordat al het bovengenoemde daadwerkelijk in de mainstream komt. Maar denk aan projecten als Guaranteed Entrance Token, kaartverkoop via blockchain, dat tot een jaar geleden slechts een futuristisch idee was. Nu? We got it!

Wie weet hoe Insights Network de wereld van de culturele markting gaat ontwrichten, op een goede manier wel te verstaan. Daarom een dikke vette hodl in my opinion. Want zoals al eerder gezegd: een jaar in crypto staat gelijk aan een week in het “normale” leven.

(Special thanks to J.Bouwers voor het sparren en co-schrijven)

Meer crypto news

Nieuwste