Robert Vosmeijer a.k.a. De Sluwe Vos brengt vlak voor ADE een bezoekje aan Groningen. Onze boy Kos heeft na Palmbomen II de smaak te pakken en spreekt Sluwe net voor zijn show in club OOST over risotto, de magie van muziek en de zakelijke kant van de business.
Dag Robert, welkom in het hoge Noorden. Al eens een eierbal gegeten?
Nee nog nooit! Misschien vannacht na m’n set, om half zeven zo’n ding naar binnen werken.
Leuk dat je terugkomt naar OOST! Hoe waren je vorige ervaringen met de club?
Fantastisch. Ik was hier twee keer eerder – de laatste keer alweer ruim een jaar geleden – maar het is iedere keer weer magisch. Alles klopt er zo goed van het geluid in de zaal tot het geluid in de booth, en de mensen gaan er iedere keer weer vol voor. De vorige twee keer was het volle bak, maar je zult zien dat er deze keer maar drie man staat. [lacht]
OOST moet een van de kleinere dansvloeren zijn waar De Sluwe Vos voor speelt.
Dat wisselt nogal! Het is wel een van de kleinere inderdaad, maar het is niet zo dat ik ieder weekend in een enorme tent sta te draaien. Juist die afwisseling is leuk, dat maakt het ook bijzonderder als je dan in de Bravo van Lowlands staat om middernacht.
Wat doet zo’n intieme setting met je gemoedstoestand. Wordt je er nerveuzer van dan van bijvoorbeeld grote festivalshows?
Ja een stuk nerveuzer. Je ziet elke reactie direct, omdat je zo dicht op het publiek staat. Dat maakt het meteen ook heel bijzonder, maar het zorgt wel voor de nodige portie gezonde spanning.
Dit keer deel je de avond en decks met Lewski, de vorige keer draaide je een all-nighter. Is je voorbereiding verschillend voor deze twee situaties?
Ik was altijd van het tot in de puntjes voorbereiden, maar dat ben ik nu een beetje los aan het laten. Ik merk toch dat als ik in een vrije flow beland, ik het meest creatief draai. M’n Rekordbox is ondertussen ook tot in de puntjes uitgewerkt en ik heb altijd nog een back-up plan klaar staan voor het geval dat ik echt geen inspiratie heb achter de decks.
Bij all-nighters is een goede voorbereiding wel echt belangrijk voor me. De laatste tijd draai ik veel peak-time sets, waardoor ik bijvoorbeeld de rustigere muziek in m’n catalogus niet altijd paraat heb. Een goed georganiseerde USB stick zorgt er dan voor dat ik toch overal binnen een handomdraai bij kan.
Met Lewski deel je regelmatig de line-up de afgelopen tijd. Hoe kennen jullie elkaar?
Dat is wel grappig. Ik kreeg zijn demo’s een paar jaar geleden toegestuurd via een gemeenschappelijke vriend en ik was meteen hooked. Een paar weken later heb ik hem gesigned op m’n Patron label en hebben we z’n eerste plaat uitgebracht. Die is meteen supergoed ontvangen.
Twee keer per jaar trek ik me terug in een blokhut in het bos om een paar dagen alleen maar muziek te maken. Twee jaar geleden heb ik hem voor het eerst gevraagd mee te gaan. Vanaf daar heeft de vriendschap zich echt ontwikkeld.
Gaan jullie nog een stukje back-to-back draaien?
[lacht] Wie weet, als het er in zit. Of hij mag even als ik naar de WC moet.
Naast je DJ-sets tour je ook met een liveshow waar analoge gear en een modulaire synthesizer een belangrijk onderdeel van zijn. Kun je in het kort vertellen waar deze show om draait?
Eerder had ik al eens getourd met liveshow rondom een laptop, maar ik wilde die controle eigenlijk een beetje uit handen geven. Ik wist dat ik het kon, want ik heb een studio vol met gear en ik ben er iedere dag mee bezig.
Ik ben echt een control freak en ik zet zoveel voor mezelf vast. Touren zonder laptop, en met een arsenaal aan gear, zorgt ervoor dat ik dat een beetje kan loslaten. Het forceert me om echt muziek te maken on the spot, om mezelf te pushen.
Hoe was de eerste keer? Dat moet behoorlijk spannend geweest zijn.
Ja ik kneep ‘m flink, het was meteen ook Eurosonic Noorderslag. Ik vond het zelf helemaal niet goed gaan, ik had echt het gevoel dat ik de show nog aan het ontwikkelen was. Pas de week voor Lowlands, tijdens Drift festival, had ik het idee dat ik het helemaal onder controle had, en dat er nog wel iets nieuws bij kon. Toen heb ik nog een synth toegevoegd, en Lowlands was een show waar ik uiteindelijk echt blij mee was.
Hoe zorg je dat het visuele aspect van je show – bijvoorbeeld de lichten – aansluiten op de muziek? Wat moet de show visueel uitstralen?
Af en toe voegen we een visual show toe, en met Lowlands was dat echt een live A/V show. Er stonden drie camera’s op me gericht, waarmee visuals werden gecreëerd. Met ADE gaan we dit weer doen, en we proberen het ook steeds verder te ontwikkelen. Ik wil niet dat het concept De Sluwe Vos stil blijft staan, ook op visueel gebied moet het zich steeds blijven ontwikkelen. Daarom proberen we de liveshows steeds een stap verder te brengen.
In de eerste plaats ben je natuurlijk DJ en producer, maar De Sluwe Vos is in de loop der jaren ook een ijzersterk merk geworden met visuele identiteit. Wat is het belangrijkste dat je in je communicatie, online en offline, uit wilt stralen?
Het moet van mij gewoon echt zijn, dicht bij mezelf. Ik heb altijd het idee dat mensen er doorheen prikken, als die identiteit niet vanuit jezelf komt. Ik ben zelf altijd weer met het volgende idee bezig, en alle verschillende dingen die bij De Sluwe Vos komen kijken zijn resultaat van mijn drang om weer iets toe te voegen aan het concept. Verschillende onderdelen kunnen elkaar versterken. Voor het ‘merk’ pakt dat natuurlijk lekker uit, maar ik ben daar niet heel bewust mee bezig.
Voor mij is het gewoon een gedachte die in me opkomt, en die ik dan ook direct uit wil voeren. Het zijn van die ideeën die je om twee uur ‘s nachts in de kroeg bedenkt. Het idee om voor het Kontra album met een A/V show te touren – met 3D mapping, camerawerk en eigen podium – is ontstaan doordat ik met de gasten van Studio Wonder in het café in Deventer zat te fantaseren. Vervolgens zaten we het een week later ook gewoon uit te werken.’’
Volgende week vindt ADE plaats. Hoe is dit evenement voor jou ieder jaar?
Hectisch.
Maar ook de moeite waard? Haal je er voldoening uit?
De moeite waard… dat vind ik echt een fucking goeie vraag. Ik weet niet of ik fan ben van ADE, het is gewoon echt heel veel. Het is wel tof dat iedereen er is, en dat je iedereen kunt zien. Het werkt, en het concept is super goed, maar het is wel een week lang spelen, handjes schudden, tracks afkrijgen zodat je die af kunt geven…
Ik ben niet heel bewust aan het netwerken, ik denk dat je dan ook juist de plank misslaat. Het is gewoon heel vet dat iedereen in de buurt is. Voor m’n management is het denk ik wel de week van het jaar. Voor mezelf is het belangrijk, maar ik wil het ook niet groter maken dan het is.
Het is ook voornamelijk een plek voor business en om relaties in de muziekindustrie nog eens goed aan te halen. Wat haat je zelf het meest aan ‘het wereldje’?
Niet zo veel eigenlijk, ook omdat ik zelf niet het idee heb dat ik daar heel erg in zit. Ik kom gewoon thuis en dan ben ik al niet meer zo bezig met wat er allemaal speelt, dan ga ik gewoon muziek maken. Ik vind het fijn om er met een teen in te zitten, maar verder een eigen eilandje te creëren.
Wat ik wel jammer vind, is dat je allergrootste passie toch het ding wordt waar je elke dag mee bezig bent. Doordat ik constant bezig ben met muziek maken, en constant mezelf aan het pushen ben, is het niet meer de uitlaatklep die het vroeger was. Dat laagje magie gaat er toch een beetje af, ook al blijft het voor mij het mooiste dat er is om mee bezig te zijn.
Hoe hou je het toch een beetje magisch?
Het praktische en zakelijke gedeelte geef ik volledig uit handen aan m’n management. Ik ben daar ook super slecht in. Ik heb met m’n team nu afgesproken dat ik iedere maandag in m’n agenda zet wat ik moet doen, maar ik werk echt super ongestructureerd.
Ik doe te veel, en ik vind ik veel te veel leuk, dus ik zou overal wel ja op zeggen. M’n Rekordbox mag dan tot in de puntjes gestructureerd zijn, maar als het op dat soort zaken aankomt is het echt een enorme puinzooi. Ik ben super dankbaar dat ik dat uit handen kan geven.’’
2019 loopt op z’n eind. Wat zijn je plannen voor 2020, kun je een tipje van de sluier lichten?
Oh echt super veel, maar daar kan ik eigenlijk nog niks over zeggen. Ik wil wel m’n thuisstudio afmaken, en er staan een aantal veelbelovende releases klaar voor m’n label Patron. Misschien leer ik nog risotto maken van Jean [Lewski, red.]. My man maakt echt een killer risotto.
Sluwe tegen Lewski: ‘’Mijn plannen voor 2020: dat ik van jou risotto leer maken.’’
Lewski: ‘’Ik stuur je het recept wel door, kun je oefenen. Voor de techniek kom je maar langs.’’
Foto’s door Sven Signe Den Hartog