In gesprek met: PIT

Elke tweede week gaat Teo in gesprek met een spraakmakende ondernemer uit het culturele veld.
Deze week: PIT

 

Wie langs de Oude Ebbingestraat 55 loopt, zal waarschijnlijk niet gelijk begrijpen wat zich in deze diepe, lichte ruimte afspeelt. Het meer oplettende oog ziet het subtiele, doorzichtige logo op het raam: PIT. Dit is de werk -en expositieruimte van het jonge en ambitieuze collectief. In 2012 begon PIT met het wekelijks tentoonstellen van lokale kunstenaars. Tegenwoordig is het een van de meest diverse bureaus op het gebied van creatief ondernemen.

 

Mutatie

Drie jaar PIT. Wat ooit begon als een schoolopdracht muteerde langzamerhand in een collectief waar kunst en ondernemerschap in harmonie samenkomen. Ik sprak met eigenaars Joshua Maldonado, Hans Geluk en Yuri Nauta over falen, analytisch werken en het creatieve proces. “De drempel is vrij hoog voor mensen om naar binnen te lopen, is me opgevallen.” Joshua kijkt over zijn schouder naar de voordeur. Hij vindt de triviale uitstraling van het kantoor niet zo erg. “We zijn hier gewoon aan het werk. Het is niet helemaal de bedoeling dat het een voortdurend komen en gaan is van bezoekers. Daarvoor hebben we speciale avonden.”

“We zijn niet bang om van een bepaalde visie af te stappen en een andere koers te nemen.”

We zitten aan een houtentafel achterin de stijlvol aangeklede ruimte. Hier heerst duidelijk het motto: “less is more”. Het hoge plafond en het vele licht dat door de grote ramen komt, geven een gevoel van rust. De wanden aan de straatzijde worden versierd door grote zwart-wit foto’s van skaters die stijlvolle kapriolen uithalen. Aangevuld door de uitgestalde skateboards vormt dit de meest recente expositie. “Kijk maar goed. Zaterdag is er alweer een nieuwe opening.”

 

Galerie

Het verhaal van PIT is interessant in vele opzichten. Aan de ene kant is het een groep vrienden die samen een creatief bedrijf voeren. Aan de andere kant is het een plek waar vier individuen afzonderlijk te werk gaan. Daarnaast is er ook de galerie. Hoe zit dit precies? Hans knikt en haalt een hand door zijn haar. Hij vertelt me hoe hij, Joshua en hun projectgroep van Academie Minerva een pand hadden gehuurd om eigen werk en dat van anderen te exposeren. Een iets andere aanpak vergeleken met de rest van hun studiegenoten.

“Klein is het nieuwe groot.”

Joshua: “Iedereen koos voor de makkelijke weg: het aankloppen bij winkeliers en vragen of ze daar hun werk tijdelijk konden vertonen. Wij huurden een pand. Daarmee kregen we gelijk te maken met alles wat daarbij komt kijken, zoals huur en andere onkosten.

”Hans: “ Iedereen die bij ons wilde exposeren moest een kleine bijdrage betalen. Zo konden wij de huur dekken. Er tegenover stond wel dat het bedrag van een verkocht werk in zijn geheel naar de ku nstenaar ging. Een eerlijke constructie.”

 

Visie verschuiving

Een strak en zelfvoorzienend concept. Dit was Minerva niet ontgaan. “Vanuit de Academie toonde men belangstelling om met PIT door te gaan toen wij het te druk kregen met stages en studie”, vertelt Joshua. “ We zijn niet op dit voorstel ingegaan. De potentie was te groot en we hadden er te veel tijd in gestoken.”

“Het is analyseren en logisch redeneren vanuit de opdrachtgever.”

Een krachtige eigenschap van PIT komt langzaam aan het licht wanneer ik doorvraag over de galerie die nu gereduceerd is tot slechts een onderdeel van het creatieve bureau. Dit terwijl het in eerste instantie de core business was. “We zijn niet bang om van een bepaalde visie af te stappen en een andere koers te nemen”, zeg Yuri. “De galerie is een mooi onderdeel en het groeit mee, maar PIT is ondertussen veel meer het samen werken aan projecten geworden. Dat is tenslotte ons vak.”

 

PIT

Ik kende voor deze ontmoeting PIT alleen van naam en van een professioneel ogende website. Tijdens ons gesprek valt me op dat het collectief niet overeenkomt met wat ik verwacht had. In plaats van een groepje gladde marketing mannetjes staan hier drie jongens voor me met een visie. Uit de strakke wijze waarop ze hun werkethos analyseren blijkt hun professionaliteit en toewijding. Achter alles zit een simpel, droog fundament waarop verder gebouwd wordt. Zelfs bij de naam.

“Het is vaak de vraag achter de vraag die belangrijk is.”

“We hebben hem in een dag bedacht”, zegt Hans . “Wel met allerlei regels en een gedachtegang van hoe een merknaam eruit moet komen te zien”, vult Joshua hem stoïcijns aan. “We wilden een kort en krachtig woord.” Was er niet gewoon iemand die “PIT” riep en de rest zoiets had van: ja! “Uiteindelijk wel, maar daarvoor hadden we wel spelregels vastgesteld.”

 

Organisch

De dubbelzinnige lading van het woord PIT weerspiegelt de manier waarop de jongens hun werk benaderen. Hans: “Een pitje is een nieuw begin, het wordt een plant en groeit uiteindelijk uit tot een boom. Deze organische metafoor hebben we in onze communicatie voortgezet.” Op hun website valt inderdaad op dat de natuur heel beeldend gebruikt wordt. Hun expositieonderdeel wordt de“voortuin” genoemd en uit de samenwerking met de klant worden “vruchten geplukt”.

“Je moet heel kritisch zijn en opties uitsluiten.”

Mijn persoonlijke favoriet is echter de benadering van “wendbaarheid”. Hierin wordt gesteld dat net zoals de leeuw koning is van de savanne, de kat heerser is van het internet. Want, zegt PIT: “Klein is het nieuwe groot. Klein is aaibaar en wendbaar.” De krachtige zijde de naam wordt hier mooiverwoord. Is dit ook hoe jullie in de praktijk te werk gaan? “Jazeker”, zegt Yuri. “Dat moet ook wel. We hebben een individueel netwerk en een gezamenlijk netwerk.” Hans valt hem bij. “Als we vanuit PIT een opdracht krijgen kijken we wie de beste man voor de klus is. Soms moeten we met z’n allen er aan werken, soms kan één iemand het wel aan. We zijn sterk door onze mogelijkheid te groeien wanneer het nodig is en te krimpen als het moet.”

 

Creativiteit

PIT houdt van pragmatisch werken. Mijn nieuwsgierigheid naar hun creatieve proces wordt eveneens vanuit deze filosofie beantwoord. Yuri: “Het is analyseren en logisch redeneren vanuit de opdrachtgever. Een klant komt bij ons met een probleem. Het is aan ons om zijn probleem zo goed mogelijk op te lossen.” Joshua: “Het is vaak de vraag achter de vraag die belangrijk is. Wat wil de opdrachtgever echt? Is dat meer mensen aanspreken, of een bepaalde visie uitstralen? Is een filmpje daarvoor de beste manier, of is een passend website een beter medium?”

“Je moet meer dan ooit blijven mee veranderen met de wereld.”

Ze leggen me uit dat wanneer het probleem eenmaal vastgesteld is alle mogelijkheden systematisch worden onderzocht. Hans: “Je moet heel kritisch zijn en opties uitsluiten. Bovendien moet je de keuze die je maakt goed naar de klant kunnen verantwoorden. Daarvoor is het van belang dat we op de hoogte zijn van ons vakgebied. Ik lees daarom veel. Niet alleen vakliteratuur, maar ook iets als De Correspondent is voor mij een belangrijk medium. Je moet meer dan ooit blijven mee veranderen met de wereld. Zo kwam ik laatst na het lezen van het artikel “Pitch” tot de conclusie dat animatie een perfecte manier is om deze vorm van informatie te vertolken: kort, krachtig, ‘to the point’”

 

Drie gouden tips:

1. Wees niet bang. Joshua: “Filmmaker Ingmar Bergman maakte films om het maken en niet  per se om het vertonen. Je moet niet bang zijn om te beginnen.”

 

2. Zonder wrijving geen glans. Yuri: “Bij ons is er vaak genoeg frictie. Als vrienden kunnen we het hier wel goed over hebben en daarmee wordt PIT ook steeds sterker en beter.”

 

3. Alleen ben je sneller, samen kom je verder. Hans: “De kracht is om te weten wanneer je moet groeien en wanneer je moet krimpen. Dit doe je samen.”

 

PIT bestaat uit: Joshua Maldonado, Michel Maldonado, Yuri Nauta en Hans Geluk. Meer weten? Zie www.wijzijnpit.nl.

 

Volg Teo op twitter: @teddylazarov

Foto’s door: Jasper Bolderdijk

Meer In gesprek met

Nieuwste