Tijd voor een nieuwe rubriek. In DAT expo lichten we elke week een kunstenaar uit waarvan wij vinden dat ze wel wat extra aandacht verdienen. We beginnen met niemand minder dan Koen de Graaf.
Kinderachtig kun je het werk van Koen de Graaf niet noemen, al staan zijn levensgrote schilderingen bol van de cartoons, Disneyfiguren en andere heimelijke liefdes uit onze jeugd. Want stiekem verlangen we toch allemaal naar de tijd dat we onbeschaamd tekenfilms keken? Mirte in ieder geval wel. Ze sprak Koen over zijn werk.
Yo Koen, wat heb je met Disney?
“Disney is voor veel mensen herkenbaar. Het creëert daarom een link tussen mij en de kijker. Juist omdat het zo idyllisch is, zijn er allemaal gevoelens aan verbonden. Voor mijn werk betekent Disney iets constructiefs, maar ook iets destructiefs. Het is een herinnering die je koestert, waar ik een eigentijdse vertaling van maak. ”
Het ziet er allemaal wel verknipt uit…
“Klopt. Ik ga met bestaand beeldmateriaal aan de haal. Ik verknip Disneykleurplaten en maak een vertaling tot het gevoelsmatig klopt. Er is geen opgezet plan, het gebeurt tijdens het maken.”
“Die levensgrote Bambi bestaat bijvoorbeeld uit dit soort beelden, in combinatie met litho’s.”
Litho’s?
“Lithografie is een oude druktechniek, waarbij je op steen tekent. Vervolgens druk je die met een drukpers op papier. Dit vind ik tof, omdat het ontzettend dicht bij tekenen in de buurt komt. Het werkt anders dan bijvoorbeeld zeefdruk of etsen. Ik gebruik deze techniek in combinatie met muurschilderingen.”
Vet. Waarom zo groot?
“Het formaat moet overweldigen. De lijsten op de muurschildering zijn bedoeld om mensen daarna dichterbij te laten komen. Het is leuk om te zien hoe dat werkt. Mensen kijken eerst van veraf, daarna van dichtbij.”
“Groot werk, zoals de muurschilderingen, maak ik op locatie. Al mijn andere werk maak ik in mijn atelier. Dat is niet zo heel groot, maar werkt wel prima. Alles wat ik nodig heb, is daar.”
Hoe lang ben je al met kunst bezig?
“Ik was vroeger met vrienden al bezig met graffiti. Dat was veel leuker en belangrijker dan school. Na het afmaken van het VMBO gooide ik mezelf meteen in het diepe door een MBO-kunstopleiding te volgen. Dat bleek de juiste keuze, het was een goede voorbereiding op Minerva.”
“Op de Academie word je constant uitgedaagd om nieuwe dingen te proberen. Je leert heel nauwkeurig te kijken. Wat wil ik laten zien? Dat was in het begin best moeilijk. Mijn werk schoot nog alle kanten op.”
“Uitvogelen wat ik precies wilde doen, zorgde voor een ontwikkelingsgang vol probeersels. Maar daardoor heb ik veel ervaring opgedaan en met verschillende technieken leren werken.”
“Nu ben ik blij met de dingen die ik maak. Wanneer iets echt klaar is blijft altijd wel een twijfelachtig moment. Het is nooit helemaal af. Maar ik hou van die twijfel. Zo blijft er iets over om verder aan te werken. Als het op den duur precíes is wat je wilt, val je in herhaling. Dan is de lol er ook wel af.”
Wie zijn jouw kunsthelden?
“Sigmar Polke is wel een held. Zijn oeuvre is heel breed. Hij heeft zoveel dingen uitgeprobeerd. Mijn werk ligt in het verlengde van dat van hem. Polke gaat ook heel vrij om met beeld.”
“Ik was laatst nog bij een overzichtstentoonstelling van hem in Keulen, dat was heel overweldigend. Dan denk ik: dit is fucking geweldig. Er beginnen dan gelijk allemaal ideeën in mijn hoofd op te doemen en ik word aangespoord om zelf ook dingen te gaan doen.”
Tot slot, kun je ervan rondkomen?
“Op het moment leef ik van een bijbaantje en steek ik verder alle tijd die ik overhoud in mijn kunst. Af en toe doe ik wel eens wat in opdracht. Meestal zijn dat muurschilderingen met een idee van degene die mij vraagt. Het geld is leuk, maar ik wil dat mensen mij vragen om wat ik maak. Niet omdat ik ideeën van anderen kan uitvoeren. Het moet geen kunstje worden.”
“Tijdens een expositie vraag ik voor mijn kunst gewoon een prijs waarvan ik denk dat het werk waard is. Toch is het moeilijk om het te verkopen, zeker als je net bent afgestudeerd en nog weinig hebt geëxposeerd. Dan is het allemaal niet zo vanzelfsprekend. Ervan rondkomen lukt dus nog niet helemaal. Uit op verkopen ben ik ook niet echt. Ik vind plezier in mijn werk belangrijker dan er geld mee verdienen.”
Thanks Koen!
Koen exposeert nu in Sign voor de tentoonstelling Paintings & More en in galerie Pictura en atelier Horneman, voor de tentoonstelling Groninger Grafiek.
Foto’s door: Joséphine Adriana Kurvers