Burgerman vs. Telfort: Burgerman wins… Flawless Victory – Fatality

Onze eigen universeeldeskundige Kasper van Hoek kruipt in de huid van Burgerman. De superheld die de consumptiemaatschappij met argusogen aanschouwt.

Reclamefolders. Sommige mensen houden ervan, die gaan met een glaasje ranja of een kop thee op hun buik op het vloerkleed liggen en kijken met de onderbenen door de lucht wiebelend stuk voor stuk alle reclamefolders door. Andere mensen houden van volksdansen. Leven en laten leven, dat is mijn motto.

Ik hou niet van reclame in mijn brievenbus, dus ik heb een nee-nee-sticker. Tot zover geen vuiltje aan de lucht.

Aan de bewoners van

Maar er zijn ook bedrijven die zo graag willen dat je klant wordt dat ze een list hebben verzonnen om de nee-nee-stickers te omzeilen. Deze bedrijven sturen reguliere post, gericht aan de bewoners van. Als ik zulke post krijg stuur ik deze altijd terug, ik kras mijn adres zo door dat het leesbaar blijft en daarnaast schrijf ik dat ik geen post meer wil ontvangen.

Als de post van die bedrijven blijft komen, ga ik over naar stap twee. Dan teken ik piemels op de reclame, inclusief haren op de ballen en ejaculaat uit de eikel. Ik weet niet precies of dit nut heeft, maar het voelt als een vorm van compensatie voor de overlast.

Stap drie is het spel volgens de regels spelen. Dan lees ik de reclamepost door op zoek naar een methode om van de post af te komen. Vaak moet je dan een brief of e-mail sturen naar een bepaald adres en dan halen ze je adres van de lijst.

Stap drie

Verder dan stap drie heb ik nooit hoeven gaan, tot ik twee weken geleden voor de zoveelste keer post van Telfort krijg. Ik besluit er werk van te maken. Allereerst bel ik de klantenservice van Telfort.

De robot aan de telefoon vraagt mij in te spreken waarvoor ik bel. In mijn omschrijving gebruik ik een verkeerd steekwoord en de robot besluit mij ongevraagd door te verbinden met de afdeling verkoop. De persoon van de afdeling verkoop kan mij niet doorverbinden naar de klantenservice.

Ik moet nog maar een keer bellen (50 cent plus de gebruikelijke telefoonkosten). Ze geeft me nog wel als tip mee dat ik de robot niet moet vertellen waarvoor ik bel, maar dat ik enkel ‘klantenservice’ moet zeggen. Het systeem werkt blijkbaar beter als je niet doet wat je gezegd wordt.

Postfilter

Bij de klantenservice kunnen ze mij niet helpen. Ze kunnen de reclamepost alleen stoppen bij (voormalige) klanten die in hun systeem staan. Ze raadt mij aan een blokkade op hun post aan te vragen bij Postfilter, een instelling die er onder andere voor zorgt dat mensen geen ongewenste geadresseerde reclame krijgen.

Ik zeg dat ik daar niet aan mee wil werken. Postfilter is er om mij te beschermen tegen partijen zoals Telfort. Nu gebruikt Telfort deze partij om de eigen zaakjes niet te hoeven regelen, maar zo werkt dat niet.

Bij stap drie heb ik een brief gestuurd naar het adres dat speciaal op de flyer stond om je af te melden voor de reclame. Dus kon de klantenservicemedewerker niet een nieuw verzoek naar die afdeling sturen? Dat kon de klantenservice niet.

Reclame

Ik snap wel dat ze vooral reclame willen sturen aan mensen die geen klant zijn, want klant worden is uiteraard het doel van de reclame. Maar nu ze na meerdere verzoeken niet stoppen, zie ik geen verschil meer tussen hun methode en het gooien van ongeadresseerde reclame in een nee-nee-brievenbus.

Ik neem nu via Facebook contact op met de klantenservice van Telfort en leg de situatie nogmaals uit. Ik zeg haar dat ik het kafkaësk vind. Ze antwoordt dat ze snapt dat het vervelend is, maar ze zegt dat het niet kafkaësk is. Het is simpelweg zo en daar kunnen ze niets aan doen. Als ik geen klant ben, kan Telfort de post niet stopzetten. Heb ik me al aangemeld bij Postfilter?

Ik bedank haar voor de informatie en zeg dat ik haar advies zal opvolgen.

Internetabonnement

Op de website van Telfort sluit ik een internetabonnement af en wacht twee dagen op de bevestigingsmail. Als deze binnen is, neem ik contact op met de klantenservice met de vraag of ze geen reclame meer naar mijn adres willen sturen. Dat is geen probleem, ze voert het direct door.

Nu zeg ik dat ik de aanvraag voor internet graag wil annuleren. Ze vindt het jammer, maar snapt dat ik op wil zeggen. Ik word vijf minuten later door iemand teruggebeld om de annulering in orde te maken. Op de vraag waarom ik op wil zeggen, geef ik eerlijk antwoord en zeg dat ik de methode om geen reclame meer te krijgen nogal omslachtig vind.

PS.

Voor iedereen die ook van deze post af wil: probeer eerst stap drie. Mocht dat niet werken, let dan op de volgende punten: geef bij je bestelling aan dat je zelf je oude abonnement op zal zeggen want voor je het weet is je oude internet opgezegd.

Geef een ingangsdatum op die minimaal twee maanden in de toekomst ligt, anders sturen ze je meteen een installatiepakket en dat moet je dan weer (kosteloos) terugsturen. En als laatste: zorg dat je de post binnen twee weken stop laat zetten en je de annulering doorgeeft, anders zit je aan een abonnement bij Telfort vast.

We hebben KPN, het moederbedrijf van Telfort, om een reactie gevraagd. Een woordvoerder heeft in een reactie laten weten het vervelend te vinden dat ik hier last van heb gehad en geeft aan dat ze het proces aan gaan passen.

Meer Burgerman

Nieuwste