Experty is een startup die blockchaintechnologie gebruikt om kennis van pro’s makkelijk, betaalbaar en toegankelijk te maken. Zo kun je voor een paar ethereumcent topadvies krijgen van architecten, vormgevers, programmeurs, advocaten, fiscalisten, alles. Een soort van helpdesk.
Blockchaintechnologie is de toekomst. Lekkere statement wel. Laten we het er op houden dat het in ieder geval een toekomst kan zijn, dat voor de creatieve ondernemer een hoop voordelen met zich meebrengt. Zoals het weghalen van ’the middle man’. Zie je het al voor je? Een wereld waar geen instantie staat tussen de artiest en z’n centen. Een wereld zonder BUMA, een universum zonder Stichting BREIN, een letterlijke #fucktimkuik.
Blockchain en ondernemerschap
Klinkt goed. Maar staar je er vooral niet blind op, want de technologie heeft veel meer in haar mars. Quantstamp, waar ik al eerder over schreef, is bijvoorbeeld een smartcontract dat fraude onmogelijk maakt. Dus wanneer jij als ZZP’er een contract opstelt waarin staat dat je binnen twee weken een X bedrag krijgt, dan krijg je dat ook. Nooit meer smoesjes, nooit meer awkward mailtjes naar semi-bevriende opdrachtgevers. Het lost een duidelijk probleem op.
Zo ook Experty. De startup – of innitial coin offering, zoals dat in de cryptowereld heet – past het concept van informatie uitwisselen toe op blockchain. En met informatie bedoel ik de expertise van een vakman. Iemand die je advies kan geven voor een kleine vergoeding. Bijvoorbeeld fiscaaladvies bij je belastingaangifte, of juridisch advies wanneer je bepaalde contracten niet begrijpt.
Experty
Hoe dan?! Experty is een soort van Skype. Je logt in, zoekt het veld van expertise die je nodig hebt en kiest een expert die je bevalt. Je kunt via een chat afspraken maken over het tarief per tijdsbestek. Dit is een smartcontract, dus geen fraude mogelijk.
Daarna bel je met de persoon en stelt je vragen. Is het antwoord binnen vijf minuten gegeven, dan betaal je voor vijf minuten. Duurt het een uur, dan betaal je een uur. Simpel, transparant en betrouwbaar door de peer-to-peer beoordeling die je kunt achterlaten.
So far so good. Laten we nu even de rollen omdraaien. Stel je bent muziekpromotor, je hebt een lijst met acts waarvoor je de pers regelt, je bedrijf loopt als een trein. Bandjes kijken met grote ogen toe hoe je zaken regelt voor anderen en ze willen dat jij voor ze aan het werk gaat. Dat kan niet, want je hebt het te druk. Maar wat nu als ze een deeltje van je kennis kunnen kopen?
Culturele ondernemershelpdesk
Niet meer een loos excuus voor een kopje koffie en vissen naar gratis advies. Nee, heel direct en gericht tips and tricks krijgen voor een gezette prijs. Hoeveel moeite kost het om aan een artiest te vertellen hoe een persbericht er uit moet zien en welke blogs bij haar product passen? Dat weet je als expert, je hebt het duizenden keren gedaan. Nu kun je eindelijk je talent verzilveren, door puur te zeggen hoe het moet. Meer hoef je niet te doen.
Het wordt nog mooier. Een artiest heeft een skill. Of dat nu hout graveren is, schrijven, gitaar spelen, dansen, of foto’s schieten. Het maakt niet uit. Er zijn altijd anderen die willen weten hoe jij iets doet. Hoe maakt Noisia dat ene geluidje, hoe schrijft Joost Oomen een haiku? “Dat is het geheim van de smid, die geeft ie niet prijs”, hoor ik je al denken. Maar is weten hoe iets moet niet compleet iets anders dan het daadwerkelijk doen? En wat is er erg om de wereld een beetje mooier te maken met je kennis?
Informatie uitwisseling
Hoe je het ook wendt of keert, Experty brengt iets op de markt waar de culturele ondernemer zijn voordeel mee kan doen. Zowel voor het vergaren van kennis om zelf een expert te worden, als vervolgens die kennis terug te geven. Het maakt netwerken toegankelijker, aangezien er duidelijkheid is dat jij de kennis van de ander waardeert.
In my opinion is deze startup een dikke HODL waard, oftewel een investering in de kenniswaarde die de creatieve industrie te bieden heeft. We kunnen wel wat transparantie en info-uitwisseling gebruiken en waarom er niet betaald voor worden while we’re at it?