Kelly van Binsbergen: ‘Ze bellen mij voor een zaadlozing, maar blijven hangen voor een goed gesprek’

In een tijd waarin feminisme weer een opleving doet, wil Myrna weten wat vrouwelijkheid betekent. In deze nieuwe serie FEM/ME, gaat ze het gesprek aan over lichaamshaar, buikvet, make up, onzekerheid, een grote bek hebben en social media.  Daarbij spreekt ze moeders, sekstelefonistes, muzikanten, kunstenaars, politici en bodybuildsters.  In deze aflevering: documentairemaakster en sekstelefoniste, Kelly van Binsbergen.

In een Amsterdams café wacht ik op Kelly. Naast haar fulltime baan bij een mediabedrijf is ze ook sekstelefoniste. Al een lange tijd had ze het idee om een docu te maken over haar leven en haar werk.

Een gekke situatie

Dat is gelukt, samen met regisseur Remko Geursen en productie huis Fish on a Bike. De film ligt klaar en wordt aankomende donderdagavond uitgezonden op BNNVARA. Ik ga met Kelly in gesprek over ambitie, mannen en hun gevoelige kanten, Kyoko de übervrouw en natuurlijk seks.

Als Kelly binnenkomt lopen stel ik mezelf voor. We bestellen wat aan de bar en gaan aan een tafeltjes zitten waar we uitzicht hebben op ’t IJ. Enigszins bevind ik mij in een gekke situatie. Een paar uur voor onze afspraak zag ik Kelly nog op mijn beeldscherm hijgend mannen op te geilen door de telefoon als haar alter ego ‘Kyoko’. Nu zit ik tegenover haar een kop koffie te drinken.

Kyoko

Kyoko heeft als tattoo zelfs een ereplek op haar arm gekregen. Ik ben wel benieuwd over het personage dat Kelly speelt aan de telefoon. Lijkt ze op jou? “Kyoko vind ik een soort übervrouw. Ze heeft vrouwelijke eigenschappen die ik niet heb. Ze is zorgzaam, timide, lief en bescheiden. Dat ben ik niet. Als ik iets wil, dan vraag ik erom.”

“Soms denk ik dat mannen dat afstotelijk vinden aan mij. Dat ik zo’n work-a-holic ben. Kyoko zorgt voor je. Als zij gaat trouwen dan zet ze elke dag eten voor haar man klaar. Bij mij moet je checken of ik überhaupt wel boodschappen heb gedaan. Zorgzaamheid is niet mijn ding.”

Kelly

Ze neemt een slok van haar gigantische cappuccino. Met haar harde en zelfverzekerde stem komt ze makkelijk boven het drukke geroezemoes van het café uit. Jullie zijn twee uitersten van elkaar. Zou je weleens meer als Kyoko willen zijn, vraag ik mij af.

“Mijn leven zou wel makkelijker zijn als ik niet zo ambitieus was geweest. Een leven als huismoeder lijkt mij best een gelukkig bestaan. En ik bedoel dat niet als iets wat minderwaardig is. Juist niet. Het leven is simpel, als je gewoon content bent met de dingen die je hebt, als je niet steeds wilt streven naar meer. Dus wat dat betreft zou ik soms weleens Kyoko willen zijn.”

Vrouwelijkheid

Dat is een logische gedachte. Wat vind je een mooie vrouwelijke eigenschap van jou en van vrouwen in het algemeen? “Vrouwen zijn krachtig. Ik heb laatst een spiraal laten zetten. God allemachtig dat doet pijn. Maar ik ga gewoon weer door. Vrouwen baren een kind en staan twee weken later weer te beunen op de werkvloer. Vrouwen zeiken niet over dat soort dingen. Ze doen gewoon.”

Het verhaal is keiharde business

Even over je documentaire, wat ik bijzonder vind is dat je echt alles van jezelf laat zien en de problemen waar je mee worstelt. Zelfs de break-up van je toenmalige relatie is niet gespaard gebleven. Wat vind je ervan dat heel Nederland dat straks kan zien? Ze kijkt me even aan en neemt een slok koffie.

“Ik snap heel goed hoe documentaires werken en hoe televisie werkt. Als ik niet het complete verhaal van mezelf had laten zien dan was het een zes geworden, terwijl het misschien wel een negen had kunnen zijn snap je? Zoiets vergeef ik mezelf niet.”

“Ik zag de breuk ook niet aankomen op dat moment. Ik wilde gewoon gaan bellen met klanten en toen gebeurde dat opeens. De break-up lijkt heftig, maar we kwamen erachter dat we gewoon niet meer bij elkaar pasten. We zijn er goed uitgekomen en nog steeds goed bevriend.”

Sekswerker of therapeut

Ze zit op een hoge kruk tegenover mij. Door de kleine ronde glazen van haar bril kijkt ze mij met opgetrokken wenkbrauwen aan. Kelly maakt zich geen zorgen om wat de mensen van haar gaan vinden. “Het verhaal is belangrijk, ik hoop gewoon dat ze dat mooi vinden”, zegt ze. Ik knik. Kelly ziet het ook gewoon als een keiharde business.

Een documentaire is pas goed, als het helemaal echt is. Maar wat hoopt ze te bereiken met deze film? Al gauw komt het er uitrollen: meer begrip en respect voor sekswerkers.“Als sekstelefoniste ben je meer een therapeut dan een sekswerker. Mannen bellen mij op voor een zaadlozing, maar blijven hangen voor een goed gesprek. Soms barsten ze in tranen uit.”

Mannelijkheid

“Op een bepaalde manier is het ook een documentaire over mannelijkheid. Als ik ergens mee zit, dan bespreek ik dat met mijn vriendinnen. De mannen die mij bellen hebben niemand om mee te praten, dus ze bellen mij.”

“Het is toch vreemd dat mannen vet veel geld betalen om hun levensverhalen aan een wildvreemde te vertellen?” Dat is wel interessant. Misschien delen mannen onder elkaar niet zo snel problemen die gevoelig liggen en bellen daarom maar een sekstelefoon. Beter iets dan niets.

Achter het masker

Ik ben wel benieuwd of ze ook wat heeft geleerd van al die gesprekken. Kelly knikt en staart uit het raam. “Hmm, ik denk dat ik juist door die emotionele verhalen mij niet zo snel meer geïntimideerd voel door een man. Het zijn juist de haantjes die mij bellen. Achter dat masker zit gevoel. De grootste ego’s hebben meestal ook de grootste façade.”

Als ze nu zo’n haantje tegenkomt in het dagelijks leven, dan denk ze bij zichzelf: “Wacht maar tot het een uurtje elf ‘s avonds is en je gaat bellen. Dan ben je van mij bitch.” Kelly begint te lachen. Al die mannen aan de telefoon. Ik kan mij voorstellen dat er ook vrouwen zijn die weleens zin hebben in een potje telefoonseks.

Mannenmedium

“Een keer ben ik door een vrouw gebeld die net uit de kast was gekomen. Meteen raakte ik in paniek. Wat willen vrouwen graag horen? Ik had geen idee wat ik daar mee moest doen. Dus die heeft ook snel opgehangen. Maar het is dus vooral een mannenmedium.”

Kelly doet het werk al zo lang dat ze aan de manier waarop een klant haar begroet weet hoe ze hem moet inpalmen. “Als ze vragen wat voor ondergoed ik aan heb, willen ze meestal iets anaals. Als ze vragen wanneer ik voor het laatst seks heb gehad met mijn vriend, dan vinden ze het geil om mee te maken hoe je door een ander wordt geneukt.”

Zelfbewust of zelfvertrouwen?

Het wordt nu erg druk in het café en we moeten onze stemmen verheffen om elkaar verstaanbaar te maken. Wat ik enigszins ongemakkelijk vind als de termen, neuken, zaadlozing en anaal voorbijkomen. Maar daar heb ik mij snel overheen gezet.

Kelly doet het in ieder geval niks. Ze praat met het grootste gemak over haar ervaringen. Dit is tenslotte gewoon haar werk. We zijn al eventjes in gesprek. Ik stel nog een laatste vraag voor we de rekening vragen: wat betekent feminisme voor jou?

Gelijkheid

“Als je feminist bent kun je huismoeder of CEO van een bank zijn. Iedereen kan strijden voor gelijkheid. Of dat nou met je behaarde oksels in een tuinbroek is of in een kort leren rokje. Voor mij betekent feminisme dat je gelooft in gelijkheid tussen mannen en vrouwen.”

Ze kijkt mij vastberaden aan. “Daar kan iedereen in geloven. En ja, ook mannen kunnen feminist zijn.” Feminisme is volgens haar geen ingewikkeld gezeik. Het gaat gewoon over gelijkheid. Duidelijk. Ik bedank Kelly voor ons gesprek. We lopen het cafe uit en nemen afscheid.

Stof tot nadenken

Deze vrouw heeft mij aan het denken gezet. Wie zegt dat je niet een feminist kan zijn als je je sexy kleedt? En waarom is er nog steeds weinig begrip en respect voor sekswerkers? Is het gek dat er mannen zijn die een sekstelefoniste bellen voor een therapeutisch gesprek, in plaats van een therapeut bellen?

Stof tot nadenken in ieder geval. Ik ben benieuwd naar mijn volgende gesprekspartner met wie ik ga sparren over vrouwelijkheid en feminisme: Roxeanne Hazes.

De BNNVARA documentaire: Hallo, met Kyoko is donderdag 6 december om 21:45 te zien op NPO3.

Foto header: Myrna Atsma

Foto’s tekst: Fish on a Bike, Kelly van Binsbergen, Myrna Atsma

Meer FEM/ME

Nieuwste