Mooiedingenmakers staat voor een sterke creatieve industrie

Mooiedingenmakers is een collectief dat ondernemers uit de creatieve sector in het Noorden bij elkaar brengt. Wat een jaar geleden begon als een groepje zzp’ers die hun krachten samenvoegde om mooie dingen te maken, is nu uitgegroeid tot een collectief van meer dan 100 Friezen, Drenten en Groningers. Oprichter Koen Haringa en MDM’er Wilbert van de Kamp zijn blij, maar dit is nog maar het begin. 

Voor elke auto die over de afsluitdijk komt weet Koen Haringa (ons allen bekend van poppodium Asteriks en het festival Welcome to the Village) wel iemand in het Noorden die hetzelfde werk kan doen en misschien zelfs beter. Vooral ten tijde van Corona is het belangrijk om de lokale ondernemer te steunen, maar zelfs daarna slaat het nergens op om creatief talent uit de Randstad in te kopen. Daarom startten journalist Henk Rigter (Suksawat) en Koen het collectief Mooiedingenmakers. In de geestelijke vader van Omapost Wilbert van de Kamp vinden de twee Friezen een perfecte partner in crime in Groningen.

Mooiedingenmakers

Dit zijn mooie ontwikkelingen. Vanuit DATmag. hebben we jaar in jaar uit wel een organisatie gezien die freelancers uit de creatieve sector wilde verbinden aan het bedrijfsleven. Toch is dat nooit echt van de grond gekomen. Waarom het Mooiedingenmakers wel lijkt te lukken, dat zou ik wel willen weten van mijn twee gasten. Wilbert kapt me bijna af wanneer ik de vraag stel. Met passie: “Wij proberen niemand te koppelen! Je huurt ons niet in om een kant en klare klus te klaren, maar juist om mee te denken. Ons doel is samen met organisaties en overheden toffe dingen te doen die bijdragen aan een mooie maatschappij. Sorry, ik ben nu eenmaal een beetje communistisch. Het moet allemaal samen.”

Koen knikt instemmend. “Mooiedingenmakers is een netwerk van ondernemers uit de creatieve sector. Het was mij en Henk opgevallen dat wanneer hier in het Noorden een grote klus kwam om bijvoorbeeld een website te bouwen, een tekst te schrijven, muziek te maken, of iets anders te creëeren, lokale overheden en bedrijven vaak naar de Randstad kijken.” Hij haalt zijn schouders op en geeft me een verbaasde blik. “Waarom? We hebben hier toch genoeg vakmensen rondlopen?” Ja duidelijk.

Foto door Afke Manshanden

Lokaal inkopen

Volgens de oprichters is dit niet iets wat gemeentes en bedrijven expres doen, want wanneer erop aangesproken blijkt vaak dat ze best bereid zijn om lokaal in te kopen. De crux zit ‘m deels in de zichtbaarheid van de creatieve zzp’er. “We merken dat sinds Mooiedingenmakers gestart is en we gesprekken voeren met gemeenten en andere potentiële opdrachtgevers deze in één keer een gezicht hebben bij wie ze kunnen aankloppen”, zegt Koen.

Maar hoe gaat dat lokaal inkopen precies, vraag ik me af. Om deel uit te maken van het collectief van Mooiedingenmakers betaal je maandelijks tien euro. Daarmee organiseren de MDM’ers workshops, borrels en netwerkmomenten. Leuk voor ondernemers onder elkaar, maar waar komen die klussen vandaan? “Zoals we al zeiden, we zijn geen arbeidsbureau”, zegt Wilbert. “Samen hebben we een sterk netwerk en die spreken we aan op het moment dat er een klus binnenkomt die we zelf niet kunnen doen, of daar hulp bij nodig hebben.”  Koen voegt toe dat dit vaak voorkomt. “Als ik bijvoorbeeld een tekst moet schrijven voor een website, dan vraag ik of mijn opdrachtgever al een websitebouwer heeft. Zo niet dan gooi ik het in onze WhatsApp-groepen. Alles gaat vrij organisch daarna.”

Netwerk

En dat netwerk is superhandig voor van alles en nog wat. “Ik kwam op het idee om de Groningse ondernemer te steunen door een Grokaalbox samen te stellen.” Wilbert vertelt hoe hij zonder Mooiedingenmakers dit niet zo snel voor elkaar had gekregen. “De groep heeft me geholpen met het inpakken van al die pakketten. Als je samenwerkt kom je een heel eind.”

Het netwerk van Mooiedingenmakers groeit steeds sneller lijkt het wel. Een week voor dit interview stond de ledenteller op 98, ondertussen zijn dat er 112. Ondernemers sluiten zich vaak aan bij het collectief doordat collega’s uit het veld er al inzitten en ze uitnodigen. Des te meer leden, des te sneller het netwerk groeit. “Sinds kort hebben Mooiedingenmakers niet alleen een aanjager in Friesland en Groningen, maar ook in Drenthe. Hij heet Frank Arling”, zegt Koen. Het Noorden is verenigd.

Workshops en borrels

Al met al zou je kunnen zeggen dat wanneer je een lidmaatschap neemt op Mooiedingenmakers je in een warm bad van gelijkgestemden belandt. Klopt dit als ik het zo samenvat, boys? “Ja dat zou je wel kunnen zeggen. Maar het is meer dan dat”, zegt Koen. Ondertussen maakt Wilbert zich op om te gaan. “Ik moet door jongens, jullie redden je wel zonder mij toch Koen?” No worries, mooi dat je er was. “Oké later!”

Waar waren we gebleven? Koen lacht. “Als je lid bent van Mooiedingenmakers krijg je niet automatisch klussen. Wat je wel sowieso krijgt is toegang tot veel kennis. Niet alleen van je mede-MDM’ers, maar ook van gasten die wij uitnodigen voor workshops boekhouding bijvoorbeeld. Iedere zzp’er hoort de basis te weten van hoe je een boekhouding bijhoudt en indient. Maar helaas is dit niet altijd het geval en kun je vastlopen. Dan is zo’n ongedwongen workshop die we De Boekhoudclub noemen goed om te volgen.” En waarom ook niet, vooral wanneer zo’n cursus uitmondt in een Bonnetjes, Bier & Bitterballen-borrel?

Mooiedingenmakers interview
Foto door Maartje Strijbis

Verzekeringen

Uit een recent onderzoek van het collectief blijkt dat veel ondernemers uit de creatieve sector niet of bijna niet verzekerd zijn. “En dat is toch wel verontrustend”, zegt Koen. In tegenstelling tot een sector als de bouw waar je vaak pas aan het werk mag als je de juiste verzekeringen hebt afgesloten, is dit niet het geval bij de creatieve ondernemer. “Wij schrijven ons in bij de KvK en beginnen gewoon”, lacht mijn gast.

De grijns trekt snel weg en maakt plaats voor een serieus gezicht. “Even zonder grappen, als jij een tekst schrijft en daar komt ophef over waardoor je klant geld verliest. Of je bent een websitebouwer en je product werkt niet waardoor je opdrachtgever in de problemen komt, dan moet jij dat betalen in sommige gevallen. Ik ken bijna niemand die hiervoor verzekerd is, laat staan voor arbeidsongeschiktheid.” Terwijl hij het rijtje opdreunt besef ik de ernst van de situatie.

Heeft het collectief een oplossing hiervoor? “Ja we werken er wel aan door onze leden ervan bewust te maken dat dit zo is. Daarnaast hebben we een samenwerking met SharePeople. Dat is een crowdsurance platform”, hij laat het woord even bij me indalen. “Het betekent dat je met z’n allen elkaar steunt als er iets gebeurt. En het is super duidelijk, goed betaalbaar en je krijgt korting als je bij Mooiedingenmakers lid bent.”

Door ondernemers voor ondernemers

Ons gesprek loopt ten einde. Een ding is me duidelijk geworden in het afgelopen uur: het Noorden komt eindelijk voor zichzelf op. Ondernemers slaan de handen in een om elkaar niet alleen door deze zware tijden heen te helpen, maar ook daarna. Voordat Koen en ik afscheid nemen wil ik nog weten of er vanuit het collectief nog goeie wins zijn behaald in de afgelopen tijd. Hij knikt enthousiast en vertelt over de droomklus waar een groep van MDM’ers op dit moment aan werkt.

“Ruimtelijke vormgever Jauke van de Brink en ontwerper Maurice van der Werf hebben de eer om het Universiteitsmuseum van Groningen een nieuwe identiteit te geven. Dat is supertof, want eindelijk komt de erkenning dat er in het Noorden genoeg ervaringsdeskundigen zijn om zo’n grote klus aan te pakken.” Trots voegt hij er aantoe: “Voor de verandering geen groot reclamebureau uit de Randstad.” En zo is het.

Klinkt Mooiedingenmakers je als muziek in de oren? Mooi! Neus eens rond op hun website. Kost niks. Nou oké vijf minuten van je tijd. Totally worth it. 

Meer In gesprek met

Nieuwste