Eurosonic Noorderslag (ESNS) lijkt alweer maanden geleden. Groningen is weer helemaal tot rust gekomen. Toch blikken we nog één keertje terug. Gewoon omdat het kan én omdat Aron muziekjournalist Robbert Tilli sprak. Met zijn werk in het verleden bij OOR-magazine, Billboard en als biograaf van verschillende bands weet hij als geen ander wat ESNS zo mooi maakt.
Wat betekent Eurosonic voor jou?
“Eurosonic Noorderslag behelst voor mij twee dingen. Aan de ene kant heb je de conferenties, die vooral voor het netwerken staan. Aan de andere kant heb je het muzikale gedeelte, dat natuurlijk draait om zoveel mogelijk leuke bands te zien.”
Draait ESNS meer om muziek, of om het netwerken?
“Ik denk dat de nadruk zowel op netwerken, als op de muziek zelf ligt. Je hebt natuurlijk de boekers die op zoek zijn naar interessante bands, maar je moet natuurlijk niet vergeten dat er ook een gewoon publiek op dit festival afkomt. Het publiek komt lekker bands kijken en heeft niet echt een idee van wat er achter de schermen speelt. Voor de boekers is Eurosonic juist zo belangrijk, omdat ze de kans krijgen de bands live te zien. Pas wanneer je een band live ziet, dan weet je of ze goed zijn. Zo zag ik een Noorse band die in de studio heel goed klonk, maar live ongehoord slecht was. Zij waren er blijkbaar gewoon nog niet aan toe om hier op te treden.”
Hoe is Eurosonic 2016 tot nu toe bevallen?
“Eerlijk gezegd bevalt het me altijd en heb ik het ook altijd naar mijn zin. Alleen dit jaar ligt de focus op Oost-Europese bands en daar heb ik niks mee. Eigenlijk doet het me geen flikker. Wat ik nu ga zeggen, klinkt waarschijnlijk heel arrogant, maar ik heb het idee dat ze qua popmuziek tweehonderd jaar achter liggen. Gelukkig zijn er ook genoeg andere goede artiesten, en dat is eigenlijk elk jaar wel zo. Ikzelf zou graag nog eens een focus op Groot-Brittannië willen zien, maar dat zal waarschijnlijk wel nooit gebeuren. De concurrentie is dan namelijk veel te groot voor andere landen, omdat Groot-Brittannië nu eenmaal een sterkere muziekindustrie heeft.”
Hoe belangrijk is ESNS voor artiesten?
“On-ge-lo-fe-lijk! Wanneer je als band hier aanwezig bent, en je speelt goed, dan zit je gebakken. Het kan het verschil betekenen tussen hier een beetje rondlopen, of volgende week in De Wereld Draait Door zitten. Voor heel veel bands is dit een heel belangrijk festival. Ik zou bijna zeggen dat een optreden hier een ‘nu, of nooit’ moment kan zijn.”
Denk je dat Groningen een goede stad is voor beginnende acts?
“Absoluut! Er zijn ongelooflijk veel podia voor beginnende artiesten en je krijgt er genoeg kansen. Ik zag net ook een poster aan de muur hangen, waarop een quote van de Blood Red Shoes over Groningen stond: ‘And it’s a fucking nice town too’. Ikzelf kan niks anders doen dan dit te beamen. Vanaf het moment dat ik hier kwam, vond ik het al een leuke stad.
Heb je nog een favoriete ESNS jaargang?
“Dan moet ik even goed nadenken. Ik kom hier namelijk al vanaf de tweede editie van Eurosonic Noorderslag. De 2008-editie vond ik een hele leuke jaargang. In dat jaar trad mijn broer op met de band Moke. Ze hebben toen heel veel leuke optredens gegeven, waaronder één in de Grote Zaal tijdens Noorderslag.”
Wat is je lievelingsmoment van Eurosonic?
“Toen de ik The Libertines in 2002 zag optreden. Er komen ongelofelijk veel bands tijdens Eurosonic, die onmogelijk allemaal even goed kunnen zijn. Soms zit er echter een enorme uitschieter tussen en dat waren voor mij the Libertines. Vanaf de eerste seconde dat ze speelden, was ik om. Ze gaven echt een legendarisch optreden in de VERA!”
Eurosonic foto’s: Jasper Bolderdijk
Portret ‘Selfie’: Robbert Tilli