De Vrouwen van Wanten over crowdfunding: “Wees direct in wat je wilt en maak de noodzaak helder. En oh ja: vooral gewoon doen!”
De Vrouwen van Wanten is een jong en vurig theatercollectief uit Rotterdam. En ze doen hun naam eer aan: niet denken maar doen, is het motto. Zo begonnen Romy Rockx en Sofie Habets een crowdfundingscampagne op voordekunst.nl om geld voor een bus bij elkaar te sparen.
Daarmee willen ze professioneel theater naar de mensen toebrengen. Het resultaat? Ruim 5000 euro in 33 dagen! Daar kunnen we wat van leren… Froukje gaat met ze in gesprek voor Geldstroom.
Joe! Wie zijn De Vrouwen van Wanten?
Romy: “We zijn een theatercollectief uit Rotterdam, dat theater naar de mensen toebrengt. Wie komt er niet in de schouwburg, maar zou theater wel te gek vinden? Dat zijn degenen waarop we ons richten.”
“Ons publiek is heel divers, maar het gaat er vooral om dat we ze betrekken en aanspreken. We vinden het belangrijk dat de voorstellingen toegankelijk zijn, maar artistiek gezien wel een goed product. Het moet gelaagdheid hebben en echt ergens over gaan. Het is niet zomaar leuk of grappig. Dat spanningsveld zoeken we op.”
“We hebben de naam De Vrouwen van Wanten, omdat Sofie en ik twee vrouwen zijn die weten van aanpakken. We houden meer van doen, dan van denken. Dat betekent bijvoorbeeld dat we naar de mensen toegaan en de mogelijkheden bekijken. We kijken, zien en voelen of iets werkt. Is het interessant? En waarom is het interessant?”
Waarvoor wilden jullie geld ophalen?
Sofie: “Voor een bus met daarachter een caravan. We gaan namelijk een tour doen door Nederland en de caravan en de bus zijn ons decor. We spelen van daaruit.”
Romy: “Het is een manier om dichterbij de mensen te komen. We gaan naar plekken waar vaak geen schouwburg zit en willen het publiek daar een professionele theaterervaring geven. In kleine dorpen zijn er vaak wel veel amateurgroepen, maar dat is anders.”
Sofie: “Het is een soort verrassing die van buitenaf naar de mensen toekomt.”
Hoe zijn jullie erbij gekomen om via crowdfunding hiervoor geld binnen te halen?
Romy: “Vrienden van ons hadden al eerder een project op voordekunst.nl. Zo kwamen we op het idee. We zijn ook wel bezig met subsidies, maar dat is voor ons als beginnende stichting nog een zoektocht. Hoe schrijf je een goede aanvraag? Bovendien geven subsidieverstrekkers vaak geen geld voor spullen als een bus en caravan. Daarom wilden we voor crowdfunding gaan.”
Romy: “Met crowdfunding vergoot je ook je netwerk heel erg. Je komt er ineens achter hoeveel mensen er betrokken zijn, of willen zijn bij wat je doet.”
Sofie: “Dat zijn ook mensen uit onverwachte hoek. Via via ken je ze wel, maar je had niet gedacht dat ze je zouden willen ondersteunen.”
Romy: “We hebben niet veel geldschieters die we echt niet kennen. Het gaat meer om degenen die weten hoeveel passie, liefde en energie je in een project stopt.”
Hoe hebben jullie ze dan laten weten waarmee je bezig was?
Sofie: “Eerst vooral via de mail, maar later ook directer. Ik geef bijvoorbeeld zangles. Op een voorspeelavond heb ik gezegd: al het geld dat u hier uitgeeft aan drankjes, stoppen we in een bus.”
Romy: “We hebben ook media aangeschreven, zoals kranten, tv en radio. En natuurlijk Facebook volgespamd. Maar we hebben ook veel gebeld. Het is belangrijk om mensen persoonlijk te benaderen met de vraag of ze je willen helpen.”
Wat werkt het beste?
Sofie: “Je krijgt mensen enthousiast door je verhaal te vertellen. Ze moeten echt snappen wie je bent en wat je doet. Filmpjes kunnen je daarbij bijvoorbeeld helpen.”
Romy: “Je kunt heel direct zijn in wat je wilt.”
Sofie: “Ja, zeg gewoon: we willen een bus kopen en daarvoor hebben we geld nodig. Wat dat aangaat, maken we onze naam waar: hup, direct vragen en er geen lief verhaaltje omheen verzinnen.”
Krijgen mensen er ook wat voor terug?
Romy: “We boden als tegenprestaties voor een donatie: vrijkaartjes, workshops, posters, videoboodschappen, een handgeschreven postcard of een huiskamerconcert. Daarbij zijn we een samenwerking aangegaan met Gebrouwen door Vrouwen. Zij verzorgden het bier en zo konden wij ze bekend maken in Rotterdam.”
Sofie: “Het beste werkt ook om als ondernemers onder elkaar samen te spannen. Iedereen heeft in zijn eigen gebied weer kennis en wil dat graag overdragen.”
Romy: “Je hebt elkaar veel te bieden.”
Wat is volgens jullie het geheim van een goede crowdfundingscampagne?
Romy: “Geef mensen duidelijk inzicht in wat het project is. Waar geven ze geld aan? Een voorstelling is vaag, maar een bus is superduidelijk. Vertel ook wat het precies voor bus is, wat je ermee gaat doen en waarom het belangrijk is dat die er komt. De noodzaak moet helder zijn.”
Sofie: “Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je crowd echt betrokken blijft. Post iedere dag iets, dan kunnen mensen er niet meer omheen. Laat zien wie je bent en wees open naar buiten toe.”
Wat viel jullie tegen?
Sofie: “Er zit veel tijd in een crowdfundingscampagne, maar we hebben niet echt een tegenslag gehad die ik niet had voorzien.”
Romy: “Ik had vooraf wel gedacht dat ik hier iedere dag mee bezig zou zijn en dat was ook zo. Ik denk dat ik elke dag wel een uur of drie heb besteed aan bellen, mailen, filmpjes monteren, afspraken…”
Sofie: “We hadden op een gegeven moment 123 donateurs, dat zijn er echt een boel. Het geeft aan dat er veel mensen zijn, die een klein bedrag hebben gestort. Maar ze willen natuurlijk wel allemaal weten hoe het verdergaat.”
Hoe gaat het nu verder dan?
Sofie: “We gaan aan de slag met het maken van de voorstelling die we in de bus gaan spelen. De mensen die gedoneerd hebben, komen natuurlijk ook kijken. Dan kunnen ze zien waarvoor ze het hebben gedaan!”
Romy: “Het wordt een muzikaal verhaal over dromen en het gebruiken van je fantasie. We werken er met ongeveer tien mensen aan en half mei beginnen de repetities.”
Wat zijn jullie crowdfundingstips voor DATmag-lezers?
Romy: “Je moet het vooral gewoon doen. Geloof erin, dan komt het echt goed.”
Sofie: “Vraag om hulp waar nodig. Mensen vinden het heel fijn om hun kennis te delen, dus maak daar gebruik van.”