Elke tweede week gaat Teo in gesprek met een spraakmakende ondernemer uit het culturele veld.
Deze week: Eline Verdonk
Filmmaakster Eline Verdonk begon drie jaar geleden met haar bedrijf Verdonk Creative Film. Ze leerde zichzelf niet alleen de fijne kneepjes van het filmen aan, maar ook van het ondernemen. Binnenkort verhuist ze naar Berlijn. In haar half lege huis sprak ik haar over goodwill kweken, jezelf zakelijk opstellen en leren van de meester der meesters: YouTube.
Van theorie naar praktijk
“Hoe werkt dit ding?” Klein van stuk, donkere krulletjes en een elegante tattoo-sleave op haar arm. Eline staat in haar keukentje te stoeien met een Franse koffiepers. “Sorry, maar ik hou van oploskoffie.” Een grote, oude filmschijnwerper prijkt in een van de hoeken van haar huiskamer.
“Het leek me altijd heel leuk om films te maken”
“Gewoon van de Leen Bakker, hoor. Er zit geen bijzonder verhaal achter hoe ik het op een rommelmarkt ben tegengekomen.” Drie jaar geleden besloot Eline haar academische carrière in te ruilen voor de praktijk. Nu staat ze op het punt om voor onbepaalde tijd naar Berlijn te verhuizen.
Hoe is dit ondernemersavontuur begonnen?
“Ik studeerde Kunsten, Cultuur en Media met film als hoofdvak. Je leert voornamelijk theorie binnen deze studie. Behalve in het derde jaar, want dan mag je zelf een film maken.” Haar ogen lichten op wanneer ze me vertelt hoe haar verborgen passie voor filmproductie gedurende dit project zich uitkristalliseerde. “Het leek me altijd heel leuk om films te maken, maar je denkt dan bij jezelf dat het iets is wat je niet alleen kunt doen. Ineens doe je het en blijkt het ook nog eens veel leuker te zijn dan je had verwacht. Na het project had ik zoiets van: ik wil alleen maar hiermee bezig zijn!”
Nieuw avontuur
Met steun van haar ouders koopt ze de broodnodige spullen, schrijft zich in bij de Kamer van Koophandel en begint haar avontuur als filmmaker. “Mijn vader is zelf ondernemer. Toen ik aan mijn ouders vertelde dat ik misschien wel een filmbedrijfje wilde beginnen, kreeg ik hun volle ondersteuning. Mijn vader zei: ‘Je bent nu nog jong, doe het gewoon!’”Eline lacht en neemt een slok van haar oploskoffie. “Ik moest nog wel mijn scriptie afmaken. Dat heb ik met moeite gedaan. Het enige wat ik de hele tijd wilde doen was filmen. Toen het af was, voelde ik me echt vrij en opgelucht.”
“Je moet gewoon beginnen dat te doen waar je passie ligt. Zo zie ik ondernemerschap.”
Was het niet ineens heel spannend om je brood te moeten verdienen met iets wat je eigenlijk nog niet echt kon, vraag ik me af. Ze knikt begrijpend: “Ja, natuurlijk wel. Alleen rolde ik er een beetje in. Ik kende mensen die voor hun bedrijf wel een filmpje konden gebruiken. Zo ben ik begonnen. Vaak voor weinig to geen geld. Je moet eerst goodwill kweken, laten zien wat je kunt en lange uren maken. Nu ben ik er achter gekomen dat dit zich dubbel en dwars terug verdient.” Met opdrachtgevers als de Rijksuniversiteit Groningen en diverse middenkleinbedrijven kan ze goed rondkomen van haar werk.
Ondernemen
“Je moet gewoon beginnen dat te doen waar je passie ligt. Zo zie ik ondernemerschap. Met iedere klant die je krijgt, groei je als ondernemer in je kunnen, je denken en je zakelijke aanpak.” We grappen wat over de clichématige tip. Ik ken Eline nog niet zo lang, maar haar directheid en strijdlust zijn karaktertrekken die me heel erg aanstaan. Ze maken haar een gewaagde sparringpartner. Eline vindt het mooi om mee te denken met anderen en steekt haar mening niet onder stoelen of banken.
“Ik zie nu vrij snel wanneer iemand de potentie heeft om vaste klant te worden en wie me alleen voor een snel klusje wil inschakelen.”
Zo ook haar benadering van ondernemerschap. “Ja, het klinkt inderdaad cliché, daarom zal ik wat voorbeelden geven. Ik heb door gewoon te doen geleerd dat ik crowdfunding filmpjes echt verschrikkelijk vind om te maken. Dat komt voornamelijk door de opdrachtgevers. Dit zijn meestal super kritische mensen, die geen geld hebben, maar wel binnen een aantal dagen rijk willen worden. Je kunt ze eigenlijk bij voorbaat niet tevreden stellen. Uitzonderingen daar gelaten, natuurlijk. Voor de RUG was het bijvoorbeeld wel ontzettend leuk om zo’n filmpje te maken.”
Ze legt uit dat ze in het begin alle opdrachten aangreep. Nu is ze kritisch. Ze kijkt nu meer naar de opdrachtgever dan naar de opdracht. “Je leert mensen inschatten. Ik zie nu vrij snel wanneer iemand de potentie heeft om vaste klant te worden en wie me alleen voor een snel klusje wil inschakelen.”
Grandmaster YouTube
Eline’s niveau is vrij hoog. Ze heeft echter nooit één filmcursus gevolgd. Al haar kennis is zelf aangeleerd. Hoe gaat zoiets? “Ik ben echt YouTube verslaafd. Als ik iets zie bij een filmpje of ik wil een bepaalde techniek toepassen dan zoek ik het gewoon op. Alles staat op YouTube.” Ze kijkt me met een grijnsje aan. Ik vertrouw het niet helemaal en stel de vraag anders. Heb je bepaalde mensen die je om tips vraagt wanneer je ergens niet uitkomt? “Ja, heel veel”, korte pauze. “Op YouTube.” Duidelijk.
Toekomstplannen
In 2014 hielp Eline documentaire maker Kris van der Veen mee bij de productie van de documentaire ‘5000 Roebel’. In dit werk wordt de antihomowet in Rusland uitgelicht. De film was een succes. “Kris en ik zijn een goed team. We kunnen goed discussiëren en zijn allebei kritisch. Ik hoop in de toekomst vaker met hem te kunnen werken.” Maar eerst gaat ze naar Berlijn. “Ja, ik weet niet precies hoe dit nieuwe avontuur gaat lopen. Misschien moeten we het later nog eens een keer daar over hebben. Je treft me nu precies in een overgangsperiode.”
“Mijn tijd komt echt nog wel”
Droom je er van ooit op de International Documentary Festival Amsterdam vertoond te worden? Ze lacht en een blos verschijnt op haar wangen. “Dat is natuurlijk iedere filmmakers’ droom, dus ook die van mij. Alleen ik blijf realistisch. Het is echt heel moeilijk om bij het IDFA vertoond te worden. En bovendien, ik ben nog maar 25 en nog steeds middenin mijn ontwikkeling als filmmaakster. Mijn tijd komt echt nog wel.”
Drie gouden tips
1. Benader je klanten persoonlijk: “In het begin stuurde ik altijd hele zakelijke e-mails. Wat gebeurt er als je zelf zo’n mailtje krijgt? Precies, die gaat de prullenbak in. Wees daarom persoonlijk naar je klanten toe. Vooral wanneer je aan koude acquisitie doet. De tijd van strak en zakelijk is een beetje voorbij. Men wil met mensen samenwerken en niet met robots.”
2. Zorg dat je veel zaadjes plant: “In het begin moet je laten zien wat je kunt. Investeer daarom in je klanten door goodwill te tonen. Kijk niet gelijk naar het geld dat je kunt verdienen, maar naar een toekomstige samenwerking. Ik heb tot nu toe meer gehad aan mensen voor wie ik in eerste instantie iets uit goodwill heb gedaan, dan aan de klussen waar ik relatief veel voor betaald heb gekregen.
3. Geef het de tijd en accepteer ook als het niet gelijk lukt.” Ontwikkel je eigen stijl: “Iedereen begint met van alles te doen. Zorg ervoor dat je op een gegeven moment doorkrijgt waar je goed in bent en wat je zelf mooi vindt. Ik ben nu op een punt gekomen dat ik mijn eigen werk goed kan vinden. Dat komt door mijn eigen stijl die ik in de afgelopen jaren heb ontwikkeld. Nu durf ik dingen op mijn eigen manier te doen. Natuurlijk houd ik rekening met mijn opdrachtgevers, maar zij moeten nu ook steeds meer rekening met mijn werkwijze en benadering houden.”
Volg Teo op twitter: @teddylazarov
Foto’s door: Jasper Bolderdijk