J’lectroniq

Hij klinkt als het liefdeskind van Bonobo en Saint Germain en de leerling van Burial. Gouden kettinkje, strakke haartjes en een ondeugende blik in zijn blauwe kijkers. Jasper Bosgraaf, ook wel bekend als J’lectroniq, is one of a kind in de Groningse scene. Niet alleen door zijn muziek, maar vooral ook door zijn eigenzinnige, soms recalcitrante opvattingen en artistiek commerciële instelling. “Mensen zeggen wel eens: ‘die jongen is best aardig als je met hem praat, maar hij kijkt altijd zo boos.’”

Ik ken weinig muzikanten die goed in de gaten hebben hoe de muziekbusiness in elkaar steekt en wat je er voor moet doen om mee te tellen. Jasper is er een van. Hij weet dat arrogantie soms op z’n plaats is, maar dat het grotendeels draait om netwerken en vooral heel hard werken. Lessen die je door de tijd heen leert om toe te passen. De focus van ons gesprek ligt daarom op de kracht van vallen en opstaan. Het ondernemen van actie, het uitproberen van nieuwe concepten en opkomen voor waar je in gelooft.

 “Alles komt met goede voorbereiding en een goed doordachte strategie.”

Rauwe Softheid

“Alles komt met goede voorbereiding en een goed doordachte strategie.” Jasper giet heet water door een koffiefilter recht in een thermoskan. “Een echte bak filterkoffie zei je toch?” We grappen wat over de muziekindustrie en haar vele tegenstrijdigheden. “Soms snap ik er niets meer van”, lacht hij. Hij is iemand die graag zijn gang gaat wanneer het om artistieke vrijheid gaat. Zijn muziek is te beschrijven als triphop. Goed doordacht, vol van zwoele grooves en melodieën die in hun softheid rauw aandoen.

“Ik kom oorspronkelijk uit de hiphop. Dat hoor je vaak in mijn geluiden terug. Ik maak en luister daarnaast naar alles. Singer-songwriters, techno, noem maar op. Je moet op de hoogte blijven en je niet binden aan één ding. Dat beperkt je creativiteit.” Om dit tegen te gaan, heeft hij drie jaar geleden zijn eigen label Afrodisiac Recordings opgericht. “Hierop kan ik al mijn eigen dingen uitbrengen zonder te veel concessies te maken. Bovendien hoef ik anderen niet te smeken om mijn muziek mooi te vinden.”

 “Je moet op de hoogte blijven en je niet binden aan één ding. Dat beperkt je creativiteit.”

Afrodisiac Records

Hij legt uit dat een eigen label ook handig is bij het vermarkten van je muziek. “Het staat professioneel. Mensen luisteren anders naar je werk.” Ook kan hij samenwerkingen met andere schrijvers en muzikanten aangaan. “Zo heb vorig jaar met een dichter een plaat uitgebracht. Daarnaast lijkt het me nog mooi om met een singer-songwriter wat te doen. De mogelijkheden zijn eindeloos.”

De naam Afrodisiac Recordings is ontstaan uit zijn voorliefde voor donkere muziek. “Hiphop, jazz en blues hebben voor mij iets bijzonders. Daarmee is het ook allemaal begonnen.” Hij lacht en gebaart met zijn handen alsof hij veel haar heeft. “Kijk, Afro staat voor die donkere stijlen, en de zwoelheid staat voor… Ach, je begrijpt me wel toch.”

 “De mogelijkheden zijn eindeloos.”

If Love Isn’t Enough

Na een kort succes gedurende 2012 en 2013 waarin zijn nummers ‘Mind’ en ‘Song for Gil onder andere werden opgepikt door een radiostation in Los Angeles, bracht J’lectroniq vorig jaar het album ‘If Love Isn’t Enough’ uit op Afrodisiac Recordings. Een plaat die erg aangenaam is om naar te luisteren, maar ook een sadomasochistisch tintje heeft. Daarna bleef het stil. Wat is er in het afgelopen jaar gebeurd?

“Ik heb het gevoel dat 2012 en 2013 muzikaal gezien makkelijkere jaren voor me waren. Nu lijkt het bijna alsof alles wat ik uitbreng steeds lastiger te marketen is.”Jasper kijkt naar buiten. “Jammer dat die laatste plaat niet breder werd opgepikt. Maar goed, soms gaat dat zo. Daar moet je overheen stappen en doorgaan. Gewoon nieuwe projecten oppikken. Ik ben denk ik te alternatief voor de mainstream en te mainstream voor het alternatieve.”

Zijn er nieuwe tracks? “Jazeker zijn die er. Nieuwe tracks, een korte video en een remix van Stromae.” Hij buigt zich over zijn laptop en zet een clipje aan. Zachte kleuren die in elkaar overgaan, driehoeken en een vrouwenfiguur. Hij kijkt me aan terwijl het filmpje zich ontwikkelt in een soort van visueel gedicht dat naar meer vraagt. “Dit is Poet Jones. Meer zeg ik niet.” Ondeugend grijnsje.

“Ik ben te alternatief voor de mainstream en te mainstream voor het alternatieve.”

Tact en Diplomatie

Jasper is in mijn ogen als een whisky met turfsmaak. Je moet hem leren waarderen. We leerden elkaar kennen tijdens Eurosonic 2014. In een wereld bestaande uit singer-songwriters en bandjes hadden we één ding gemeen: elektronische muziek. Hij maakte het, ik vertegenwoordigde het. Mijn eerste indruk van hem was echter niet positief: ik vond hem een zelfingenomen klootzak. “Dat ben ik ook”, geeft hij met zijn typische grijns toe.

“Ik doe graag waar ik in geloof en zeg direct wat ik van dingen vind. Veel mensen vinden dat erg irritant.” Hij haalt een hand door zijn haar. “Maar gelukkig heb ik Chris nog. Hij is de diplomaat. Laat mij maar lekker mijn muziek maken.” Christiaan Moorman, hoofd marketing bij het jaarlijks rondreizende festival Popronde, doet de mondharmonica begeleiding bij de live set van J’lectroniq.

Daarnaast is hij zijn boeker. “Zonder hem ben ik soms een beetje verloren.” Knipoog en een lach. “Samen denken we strategieën uit en werken naar duidelijke doelen toe. Dat is heel belangrijk als je in de muziekbusiness iets teweeg wilt brengen. Gewoon een plaatje uitbrengen en hopen dat iemand het oppikt, dat is het domste wat je kunt doen. Je moet het pushen.” Jasper kijkt uit het raam. “Alles valt of staat met het marketen van een ‘unique selling point’. Mijn laatste plaat was in drie maanden geschreven en geproduceerd. Daar gooiden we het op in de marketing.”

 “Ik doe graag waar ik in geloof en zeg direct wat ik van dingen vind.”

Gold Flakes

Jaspers ondernemende karakter blijkt uit de diverse projecten die hij heeft lopen. Naast Afrodisiac Recordings heeft hij Gold Flakes opgezet. Gold Flakes is een website waarop hij artiesten hun favoriete songlijst laat samenstellen, met nummers variërend van ABBA tot Aphex Twin. “Zolang ze toelichten waarom deze nummers zoveel voor ze betekenen. Dat mis ik normaal echt. Artiesten brengen hun eigen dingen uit, maar niemand weet waardoor zij nu geïnspireerd zijn. Mijzelf kennende, kan dat van alles zijn.”

Dit project bestaat sinds november, maar heeft in die korte tijd al veel bekijks gehad. De mensen die Jasper aan het woord laat zijn niet alleen muzikanten, maar ook dichters, schrijvers en kunstenaars. “Muziek inspireert iedereen. Ik zou niet weten waarom ik daarin zou moeten discrimineren. Bovendien is het grappig om te zien hoe verschillend mensen zijn.”

 “Alles valt of staat met het marketen van een ‘unique selling point”

Drie Gouden Tips

1. Zorg voor een vast inkomen. “Ik produceer, schrijf en onderneem. Ondertussen heb ik ook gewoon een baan met een maandsalaris. Dat is belangrijk, anders kun je de rest niet doen.”

2. Blijf bij jezelf en wees niet bang te ontwikkelen. “Iedereen kan wel een trucje toepassen en aansluiten bij wat op dat moment hip is. Zolang je echter niet weet waar je vandaan komt en waar je voor staat, blijf je een one trick pony. Wanneer de hype weg is, ben jij dat ook. ”

3. Kijk naar wat je hebt, dan hoef je niets te missen. “Kijk naar wat je oprecht hebt gedaan voordat je een oordeel velt. Soms ben ik bang dat ik te veel muzikantenmuziek maak. Musici vinden het allemaal tof, maar er is niet echt publiek voor. Toch ben ik tevreden. Met mijn eigen ding heb ik toch stappen kunnen zetten.”

Meer info: www.afrodsc.net

Foto’s door: Jasper Bolderdijk

Meer In gesprek met

Nieuwste