Deze man was acht jaar verantwoordelijk voor de programmering van lokale acts in Simplon. Hij is boeker van zijn twee bands Suffering Quota en Ortega en heeft zijn eigen cassettelabel Tartarus Records. Daarnaast doet hij de boekingen voor Doomstar, een van de grootste boekingskantoren op het gebied van metal. Ondernemer, organisator en artiest, Richard Postma is het allemaal.
“Ja, dat zat er dik in”, lacht Postma. Op de vraag of hij altijd al van plan was een eigen onderneming te beginnen, hoeft hij niet lang na te denken. “Mijn vader is ondernemer. Handel zit in mijn bloed.” Als kleine jongen stond hij met zijn vader op de markt. “We verkochten Japans speelgoed.” Knikt hij met een grijnsje.
“Elke mogelijke soort Transformer is door mijn handen gegaan. Het frustrerende was dat ik er zelf nooit een mocht hebben.” We grappen over hoe pijnlijk dat moet zijn geweest, vooral wanneer je in zijn huis rondkijkt. Het is een oasis aan gadgets en interessante hebbedingetjes. Sommige gekregen, andere zelfgemaakt met vaak Tartarus Records en het cassettebandje als inspiratiebron.
“Handel zit in mijn bloed.”
Tartarus Records
Tartarus Records is een DIY (Do it yourself) cassettelabel dat in ruim twee jaar tijd bijna vijftig releases heeft gehad, die in meer dan zeven landen te koop zijn. Kwam dit idee compleet uit de lucht vallen? Nee.
“Tijdens mijn shows met Suffering Quota zag ik dat bands uit het Verenigd Koninkrijk en het Oostblok vaak EP’s op cassette verkopen. In eerste instantie vond ik het verassend, maar als je er beter over nadenkt, is het logisch. Het maken van een cassettebandje kost bijna niets. Het is dé ideale manier om goedkoop iets moois en tastbaars te hebben als band.”
Mooi, tastbaar én uitgestorven, toch? Blijkbaar niet. “Ja, misschien in Westerse landen. Kijk je naar het Oostblok, Rusland, Zuid-Amerika of Azië dan is de cassette nog steeds een van de belangrijkste dragers van geluid. De markt is heel groot en heel veel nieuwe artiesten komen standaard uit op tape.”
Scherp opgemerkt. Als Bulgaar zijnde denk ik automatisch aan mijn opa’s auto’s waarin altijd een cassettedeck heeft gezeten. “Ja, precies. Daar zijn er dus heel veel van.”
“Het maken van een cassettebandje kost bijna niets. Het is dé ideale manier om goedkoop iets moois en tastbaars te hebben als band.”
Het idee
Kijkend naar cassettes uitgestald op de koffietafel rijst de vraag wat de eerste stappen zijn geweest om dit op te zetten. Waar heeft Postma zijn inspiratie vandaan gehaald en wat drijft deze gepassioneerde ondernemer?
“Het begon allemaal toen ik stopte met roken”, lacht hij. “Het geld dat in een keer overbleef, heb ik voor een deel daarin gestopt”, hij wijst naar de IKEA kast vol met LP’s. “Een cassettecollectie leek me een mooie aanvulling.”
Hij vertelt hoe hij zijn ogen uitkeek toen hij aan zijn zoektocht begon. “Je duikt dan wel in een andere wereld. Wat sommige mensen met de vormgeving doen is echt ongelofelijk. Toen dacht ik: dit wil ik ook!”
Zijn handelsgeest werd geprikkeld. In de maanden erna legt Postma contact met DIY cassettelabels en stelt op de man af gerichte vragen over de productie, de kosten en de creatieve specificaties van bepaalde hoesjes. “Om dit op te kunnen starten moet je voor jezelf de volgende vragen beantwoorden: wat kan ik doen, hoe moet het werken en hoeveel gaat het me kosten?”
“Meer tapes, meer, meer, meer!”
Beginners geluk
De eerste release van Tartarus Records verschijnt op 9/11/2012. De EP Woestenij van de Tilburgse band Nilhil is gelijk een hit. De honderd cassettes zijn binnen een aantal dagen verkocht. Postma heeft zijn investering terugverdiend en genoeg winst gemaakt om vervolg projecten te starten.
Het geheim? Afgedwongen beginners geluk. “De band had een track van de EP op Pitchfork (het Amerikaanse 3Voor12) staan met een link naar Tartarus. Hierdoor kreeg ik een enorme exposure boost.”
Werkt zo’n eerste succes ook tegen je? “Ja en nee. Je weet dat dit soort dingen vaak eenmalig zijn. Tegelijkertijd is het wel je vergelijkingsmateriaal. Ik ben trouwens nog steeds zenuwachtig bij nieuwe releases. Heb ik wel genoeg gedaan aan social media marketing? Ben ik niet te laat begonnen met het aankondigen op de website? Dat zijn allemaal dingen die door je heen gaan.”
Hij lacht, terwijl hij een plaat opzet. “Dat hoort er allemaal bij. Tot nu toe gaat het heel goed. Elke tape die ik heb uitgebracht is uitverkocht. Toch voel ik me nog steeds een beginner.”
“Het begon allemaal toen ik stopte met roken”
DIY
Postma’s ogen schitteren wanneer hij over de mogelijkheden van bepakking begint te vertellen. Hij praat vol enthousiasme over verschillende soorten kleuren, materialen en druktechnieken die hij gebruikt om een hoesje te creëren dat aansluit op de muziek. “De mogelijkheden lijken eindeloos. Ik luister naar de muziek en krijg soms gelijk bepaalde ingevingen en associaties.”
Met trots trekt hij de cassette van Menhir uit de kast. Het hoesje is een stuk gips dat om het bandje heen gegoten is. De enige manier om het er uit te pakken, is het gips breken. “Ja, het bandje zit er echt in.” Hij pakt een geopende versie. “ Ik heb het zo uitgedacht dat het perfect langs de zijkanten breekt.”
Dit bewijst voor mij waar Tartarus Records voor staat. Finesse, creativiteit en eigenzinnigheid. Postma geeft per release niet meer dan honderd cassettes uit. Zijn drijfveer is de mogelijkheid om bij te dragen aan het veld en iets te doen voor bands waarvan hij de muziek goed vindt.
“Mijn tapes zijn voor fanatische verzamelaars, retro liefhebbers en de bands zelf natuurlijk. De kunst is om het exclusief, rendabel en leuk te houden.”
“Elke tape die ik heb uitgebracht is uitverkocht.
Toch voel ik me nog steeds een beginner.”
Routines
Ik ken Richard als een georganiseerde programmeur, die mij veel geleerd heeft over het neerzetten van een evenement. Zijn to-do-lijstje staat me nog goed voor ogen toen we op het kantoor in Simplon aan het werk waren. Ik vraag hem naar zijn werkwijze, structuur en routines. “Het lijstje heb ik nog altijd. Dat is mijn micromanagement.” Hij wijst naar een bord aan de muur. “Dat is het volledige schema voor de komende tijd. Daaruit destilleer ik mijn dagelijkse to-do’s. ”
Over zijn routines is hij net zo duidelijk. “Ik ben een ochtendmens. Alles wat ik goed wil doen, doe ik voor de lunch. Ik sta vroeg op en ga gelijk achter de computer zitten. Als er een nieuwe release aankomt, speel ik wat met ideeën achter Photoshop en kijk rond op blogs of bij andere labels voor inspiratie. Ik ben altijd opzoek naar interessante ideeën voor de hoesjes.”
“Mijn tapes zijn voor fanatische verzamelaars.”
Meer tapes!
Met een grijns denkt hij aan de toekomst. “Meer tapes! Meer, meer, meer.” En een boek? “Over tapes, ja”, lacht hij. Dit jaar geeft Tartarus Records een boek uit over collega DIY cassettelabels.
Ondernemers van over de hele wereld. Allemaal vrienden die Postma steunen en door wie hij geïnspireerd is. “Het zijn allemaal mensen waar ik veel respect voor heb. We helpen elkaar en zo blijven we ons ontwikkelen. Zo werkt het nu eenmaal en niet alleen in de label industrie.”
“Als je iets met passie doet, haal je er je voldoening uit. Dat is het belangrijkste.”
Drie gouden tips:
1. Begin bij het begin. “Je moet een praktisch haalbaar doel voor ogen hebben en deze stap voor stap realiseren.”
2. Ga er vanuit dat het geld kost. “Wat je ook onderneemt, denk niet in eerste instantie aan de winst. Het kost altijd geld.”
3. Doe waar je goed in bent. “Als je iets met passie doet, haal je er je voldoening uit. Dat is het belangrijkste.”
Meer weten over Tartarus Records? Kijk op: www.tartarusrecords.com
foto’s: Jasper Bolderdijk