PAUW: Psychedelica en mango’s in Vera

Hun nieuwe plaat ‘Macrocosm Microcosm’ gooit hoge ogen en ook hun optredens worden bejubeld. Als kers op de taart van een uitermate succesvol jaar trapt de band PAUW hun clubtour af in VERA Groningen.  Aron had het genoegen om Brian (zang/gitaar), Kees (toetsen) en Rens (Drums) voor de show te spreken in de backstage.

Als wij Groningen zeggen, wat zeggen jullie dan?
Kees: “Een mooie, sfeervolle stad! Misschien wel één van mijn lievelingssteden van Nederland!”
Brian: “Ik heb vooral herinneringen aan Groningen met betrekking tot Noorderslag. Dat was onze eerste volle show die we met deze formatie speelden. Voor mij ligt daar het begin van hoe PAUW nu is.”

Wat was voor jullie het hoogtepunt van afgelopen jaar?
Kees: “Lowlands, zonder twijfel! Al vond ik Welcome to the Village in Leeuwarden ook heel erg gaaf.” Rens: “Inderdaad, dat was echt heel tof. Ik ben zelf nog nooit op Lowlands geweest en dan sta je daar ineens zelf te spelen! Daarnaast vind ik het natuurlijk fantastisch dat onze muziek zo goed ontvangen wordt.”

Voor jullie nieuwe album hebben jullie samengewerkt met Brian Lucey. Hij heeft onder andere gewerkt met The Black Keys. Hoe zijn jullie bij hem terechtgekomen?
Brian: “Eigenlijk ging het heel simpel. We hebben hem gewoon een mailtje gestuurd en kregen vrijwel meteen een mailtje terug. Daarnaast deed hij het ook nog eens voor een vriendenprijs, omdat hij onze muziek tof vond. De communicatie was af en toe wel lastig, omdat het allemaal per e-mail moest. Toch, toen we het uiteindelijk terug hoorden, oversteeg het al onze verwachtingen.”

Met wie zouden jullie later nog eens willen samenwerken voor een toekomstig album?
Rens: “Ik zou graag met Dave Fridmann willen werken. Hij heeft onder andere samengewerkt met artiesten als MGMT en Tame Impala. De sound die hij maakt, vind ik echt heel erg tof.”
Brian: “Dave Fridmann zou inderdaad heel erg cool zijn, maar het lijkt me ook heel vet om iets te doen met een soort van popicoon als Goldfrapp.”

Hebben jullie ook een lievelingsnummer op jullie nieuwe album?
Kees: “Voor mij is dat Glare Pt. 2. De slepende opbouw die in dat nummer zit, vind ik heel mooi. Daarnaast vond ik het studioproces voor dat nummer ook heel erg leuk.”
Brian: “Ja, dat klopt. Dat nummer was heel erg impulsief geschreven. Ikzelf vind Today Never Ends te gek. Die is vorige zomer opgenomen ten tijde van de hittegolf. Onze airco was toen kapot. We hebben dat nummer geschreven in onze onderbroeken, zo warm was het. Het was zelfs zo erg dat het instrument van Kees begon te roken, omdat binnenin dingen smolten.”

Jullie nummers hebben vaak een zweverige, psychedelische sfeer. Hoe vinden jullie daar inspiratie voor?
Kees: “De inspiratie halen we vooral uit de muziek waar we naar luisteren en dat zijn veel artiesten uit de jaren ’60. De invloeden die we daaruit halen, passen we toe in onze nummers. Je hoort dan ook bijvoorbeeld Pink Floyd en The Beatles terug in onze muziek.”

Brian: “Naast dat speelt onze persoonlijkheid denk ik ook een rol. Aan de ene kant klinkt onze muziek zweverig, maar toch zijn het wel duidelijke liedjes. Dit is denk ik ook hoe wij als personen zijn. We komen misschien wel eens zweverig over, maar zijn ook heel vaak direct.”

Misschien een persoonlijke vraag, maar kunnen jullie leven van wat jullie verdienen als muzikant?:
“Nee,” zegt Kees resoluut. “Ik heb net een baan als vuilnisman. Maandag wordt mijn eerste werkdag.” Een luid gelach breekt uit, waaruit blijkt dat de rest van de band dit nog niet wist. Brian op serieuze toon: “Nee, op dit moment nog niet. We zijn vooral heel erg veel aan het investeren. Dat is iets wat we ook echt moeten doen.”

Het is eigenlijk een soort onderneming?
Brian: “Ja, dat klopt. Er komt zo ongelofelijk veel bij kijken. Mensen denken vaak dat je alleen maar wat muziek aan het maken bent en dat de rest wel komt aanwaaien. Dat is absoluut niet zo, er komt zoveel meer werk bij kijken. Je bent constant aan het investeren en aan het plannen hoe dingen uitgevoerd moeten worden. De show van vanavond heeft ook veel tijd en moeite gekost om goed op orde te krijgen.”
Kees knikt beamend: “Een goed voorbeeld daarvan is onze generale repetitie. Hiervoor moesten we een hele zaal huren om de puntjes op de ‘i’ te zetten. Dat kostte ook weer veel geld en tijd, maar natuurlijk doen we het. Uiteindelijk willen we een goede show neerzetten, dus dan heb je dat er voor over.”

Tot slot, wat is het gekste wat op jullie rider staat?
Brian: “We hebben eigenlijk best een bescheiden rider! Ik denk dat het vreemdste een mango is, maar dat valt toch ook wel weer mee?”

Meer Backstage

Nieuwste