Grasnapolsky neemt je mee in Het Ritme van de Tijd

Grasnapolsky_2020_DATmag_podcast

Grasnapolsky directeur Mariska Berrevoets en programmeur Cees Martens komen uit Utrecht, maar het is Scheemda waar je ze de komende tijd kunt vinden. In strokartonfabriek De Toekomst bereiden ze een van de mooiste winterfestivals voor.

Het hoost buiten, windvlagen jagen bakken met hemelwater tegen de ramen van DATstudootje aan. Ik kijk op mijn telefoon, het is bijna half één. Mijn gasten kunnen elk moment aankomen. Ik houd mijn hart vast hoe doorweekt ze zullen zijn. Het apparaat trilt in mijn hand, een sms’je. “We zijn er bijna, maar een beetje vertraagd. Groet Mariska.”

Grasnapolsky

In 2019 verhuist Grasnapolsky van haar oude locatie bij Radio Kootwijk in het midden van het land naar het hoge Noorden. Het winterfestival vindt nieuw onderdak in de net opgeknapte strokartonfabrieksruïne van Scheemda. “We waren toe aan een nieuwe uitdaging”, zegt Mariska terwijl ze een slok van haar thee neemt. 

Zij en Cees zitten tegenover me, niet eens zo doorweekt als ik had verwacht. “Met sessies in de watertoren, het openstellen van de bunker…”, ze lacht even. “We waren uitverteld bij Radio Kootwijk. Het was tijd voor een nieuwe plek met een nieuw verhaal.”

De Toekomst

Dit nieuwe verhaal is de geschiedenis van en rondom strokartonfabriek De Toekomst in het Oost-Groningse dorpje Scheemda. Het is bijna verwonderlijk dat het oude gebouw nog niet met de grond gelijk is gemaakt. 

“Het heeft ooit veel voor de bevolking van het dorp betekend”, zegt Cees. Hij is als programmeur de afgelopen twee jaar in de geschiedenis van de locatie gedoken. “Daarom heeft een ondernemer het opgeknapt”, vult Mariska hem aan. “Net op het moment dat we een nieuwe locatie zochten.”

Strokarton

Strokarton was echt de shit, until it wasn’t. De ooit bloeiende business van de coöperatie die De Toekomst beheert valt uiteen in 1968. “Het bijzondere is dat de fabriek van iedereen was die daar werkte”, zegt Cees. “De boeren uit de buurt waren mede-eigenaar en dat maakt het zo uniek.”

Waarom dit model uiteindelijk niet werkte? Hij lacht. “Het maken van strokarton gaat gepaard met veel chemicaliën en het is niet heel milieuvriendelijk om dit te produceren. Dat is een van de redenen waarom de fabriek op een gegeven moment moest sluiten.”

Expedities 

Andere redenen, historische feitjes en alles wat je maar wilt weten over karton, stro en Scheemda krijg je op een presenteerblad. Naja, niet letterlijk natuurlijk, maar als bezoeker van Grasnapolsky kun je je inschrijven voor diverse expedities.

“Tijdens een expeditie krijg je een koptelefoon op, zodat je ook tijdens hele luide concerten door de zalen kunt lopen en de gids kunt verstaan”, legt Mariska uit. De gidsen zijn locals die de geschiedenis als geen ander kennen en je trivia minnend hart verwarmen in de kou.

Kunst & Muziek

Grasnapolsky staat bekend om haar cutting edge programmering. Zo zagen wij vorige editie acts als Marcelles & Darieaux en Yín Yín. Echte pareltjes. De laatste groeide in snel tempo door en stond hetzelfde jaar op Lowlands. 

“We hebben echt heel veel mooie dingen in 2020”, zegt Cees. “Een van mijn favorieten is een submersief kunstwerk van Matthijs Munnink. Ik wil niet veel verklappen, maar het is een audiovisueel werk. Je wordt helemaal ondergedompeld in licht en geluid. Heel tof.” 

Programmering Grasnapolsky 2020

Benieuwd naar wat er allemaal gaat gebeuren in De Toekomst? Luister naar deze aflevering van BETER OP PAPIER. met Mariska Berrevoets en Cees Martens voor meer tips en background stories. De hele programmering van Grasnapolsky 2020 checken kan ook. En alvast wennen de sounds die je te wachten staan doe je met deze playlist. 

Meer Podcast

Nieuwste