Producer J’lectroniq reageert op de column van zijn collega artiest en ondernemer Mark Lotterman. Lotterman beschreef zijn ervaringen met de Popronde op de website Popunie.nl.
Beste Mark,
Wij kennen elkaar persoonlijk niet en dat gaat waarschijnlijk ook nooit gebeuren. Maar los daarvan lijk je mij een best aardige gozer. Ik denk zelfs dat je aardiger wordt gevonden dan ik, maar dat zegt waarschijnlijk meer over mij.
Wat ik me wel afvraag is waarom zo’n aardige gozer zo gefrustreerd over kan komen? Ik bedoel, kom op man je hebt in 2013 toch lekker kunnen spelen voor volle kroegen, daar zou je juist trots op moeten zijn. Al helemaal als je nagaat dat genoeg andere acts, waaronder ikzelf, al blij waren dat ze de toko niet leeg speelden. Om nog maar te zwijgen over artiesten die hooguit één optreden hadden.
Het kan verkeren…
‘Verkeerde mensen’
In je column insinueer je dat het geld dat je zou zijn misgelopen in de zakken is beland van de ‘verkeerde’ mensen. Sterker nog je wekt de indruk dat de drukker geen geld zou mogen vragen voor zijn drukwerk en dat de directeur van Popronde geld zou verdienen over de rug van ons ‘arme’ artiesten.
Mark luister eens, persoonlijk weet ik dat de marketeer van Popronde elk jaar weer de spreekwoordelijke ballen uit zijn broek rent. Hiermee maakt hij het (deels) mogelijk dat er jaarlijks 125.000 bezoekers zijn om de gelukkigen onder ons te aanschouwen in Nederland (lees: evaluatieverslag 2015, blz. 13). Pas daarna kan hij kijken hoeveel hij zelf verdient om bijvoorbeeld de huur voor zijn (onzelfstandige) kamer te bekostigen.
Laten we eerlijk zijn, dit is niet het beoogde carrière plaatje voor een persoon die zijn Bachelor heeft behaald aan de universiteit. Sterker nog als hij conform CAO zou worden uitbetaald, dan had hij inmiddels een koopwoning gehad plus een auto van de zaak.
Cijfertjes
Los hiervan kunnen we ook naar de feitjes en cijfers kijken, die laatsten liegen immers niet:
Popronde is een rondreizend festival, opgezet vanuit de stichting Popwaarts, met als missie: acts/bands de kans te geven om op te treden voor een publiek buiten de eigen regio.
In 2012 heeft Bureau Art, in opdracht van het Fonds voor Cultuurparticipatie, onderzoek gedaan onder de geselecteerde acts en bands. Hieruit bleek dat 75% van de ondervraagden vonden dat Popronde hierin geslaagd was. Dit onderzoek kan je overigens gewoon terug vinden op de website van Popronde.
Daarbij komt dat de helft van de ondervraagden aangeeft uit Popronde lering te hebben getrokken op het gebied van onder andere: podiumervaring, promotie, boekingen, type zaal, type publiek en ga zo maar door. Dat is ook waar de Popronde voor bedoelt is en dit wordt nogmaals onderstreept met het feit dat de meerderheid aangaf dat Popronde heeft bijgedragen aan de muzikale ontwikkeling.
Geld en promo
Wat hier verder aan opvalt is dat de brug die jij poogt te leggen tussen Popronde, geld en promotie nergens wordt genoemd, niet in de missie van Popronde en ook niet door de ondervraagden. Daartegenover staan echter muzikale ontwikkeling en de spreekwoordelijke ‘kilometers’ die muzikanten maken tijdens Popronde.
Zo heb ik het ook destijds in 2013 (goh toevallig) getracht te benaderen, als de kans om mijzelf te ontwikkelen en om lekker te spelen. De promotie die werd gedaan hebben mijn team en ik zelf aangepakt, met als resultaat dat ik blij was als een lokale tak van 3voor12 de moeite nam om er een recensie over te schrijven.
Wat ik daarmee wil zeggen is dat promotie (en ook geld) een bijzaak voor jou als muzikant zouden moeten zijn. De eerste vraag die jij jezelf dient te stellen is waarom je muziek maakt. Daarna komen vragen pas of je daar een publiek bij zoekt en zo ja wie.
Secundaire taken
Dit kunnen dan secundaire taken voor jou zijn als artiest, taken die je bijvoorbeeld kunt ontwikkelen aan de hand van Popronde. Of je neemt een boeker en/of promoter in de arm, al kosten die laatst genoemden natuurlijk ook geld.
Ter verduidelijking, voor de eerste show in Nijmegen kreeg ik ook 75 euro. Maar mede door die show hebben mijn team en ik uiteindelijk nog eens 4 keer kunnen optreden in Nijmegen (we schopten het zelfs tot de Stadsschouwburg).
Hoe dat kan?
Een kwestie van spelen, ontwikkelen en blij zijn met wat je hebt. Dan hoef je uiteindelijk ook niet zoveel te missen.
Groetjes en succes verder met het muzikant zijn!
Je collega,
J’lectroniq
P.s.
Een T-Rex in mijn poepert lijkt mij niet zo plezierig, maar he ieder zo zijn (seksuele) voorkeur.
P.p.s.
Mocht je nou niets van de Popronde hebben meegekregen, dan heb je tot en met 26 november nog de kans in onder andere: Groningen, Rotterdam, Utrecht, Amsterdam en nog veel meer steden!
Meer info: www.popronde.nl
P.p.p.s.
Datmag is één jaar oud, gefeliciteerd gappies!