Een nieuwe week, een nieuw ochtendritueel! Mustafa zit misschien wel in Berlijn, maar dat weerhoudt hem niet kunstenaar Sjimmie Veenhuis wakker te bellen. Sjimmie maakt installaties van alledaagse objecten. Hij werkt composities uit zonder het materiaal te veranderen, maar enkel te gebruiken.
Goedemorgen Sjimmie! Heb je een goede ochtend gehad?
“Hey, ja zeker. Een goed gesprek gehad net.”
Top! Goed om te horen. Wat schiet er ‘s ochtends als eerste door je hoofd?
“Op zich is het eerste wat door mijn hoofd schiet: wat ga ik vandaag doen? Wat moet er gebeuren? De prioriteiten van de dag. Die verifieer ik digitaal en dan start ik mijn dag.”
Wat moet er in de ochtend dan absoluut niet gebeuren?
“Uhm… Dat er geen brood is. Dan kan ik niet gelijk doorschakelen en moet ik weer boodschappen gaan doen. Dat vind ik vervelend. Ik laat me het liefst leiden door mijn gedachten. Als dat niet kan… Lastig. Ongeplande, tijdrovende dingen in de ochtend zijn vervelend.”
Met welke muziek word je dan het liefst wakker?
“Nou, ik heb een uitgebreide platencollectie van ongeveer 2000 platen. Meestal is dat een organische keuze in de diversiteit. Eigenlijk ben ik altijd wel op zoek naar iets anders. Er zijn wel episodes, And So I Watch You From Afar heb ik gister bezocht in Vera.”
“De kans dat ik dat veel ga luisteren de komende tijd is aannemelijk. Muziek is ook mijn grootste inspiratie. Ik ben zelf drummer. Ik denk in composities en ritmes. Mijn inspiratie voedt ik met diverse muziek.”
Dat hoor ik vaker
“Het is ook fijn. Muziek luisteren en werken. De hoezen van LP’s zijn vaak goed ontworpen en mooi. De ene band inspireert me dan om wat anders te luisteren. En in die impulsen beïnvloeden en voeden mijn de ideevorming, van A tot Z.”
En hoe zit dat dan als je een week lang hetzelfde moest ontbijten. Waar kies je dan voor?
“Ik ontbijt eigenlijk al altijd tosti met kaas. Dus dat doe ik al. Ik zie ontbijt ook meer als brandstof, een goeie bodem. Iets naar binnen werken om door te gaan.”
Haha!
“Ik merk dat ik me afvraag waarom je lacht?”
Nou, mede omdat je in je werk en muziek de diversiteit opzoekt
“Nou ja, in mijn lunch varieer ik wel. Maar in mijn ontbijt nauwelijks. Heel af en toe een gebakken ei, als er tijd is. En ja, goed brood is altijd lekker. Ik haal dat bij de plaatselijke super. Dan hoeft er alleen kaas tussen. Klaar en dan kan ik bezig met het afstrepen van mijn doelen.”
Je hebt een tijdmachine. Op een van je reizen kom je de jonge Sjimmie tegen. Wat voor advies heb zou je jezelf geven?
“Moeilijke vraag!”
Ja, ja van ontbijt naar existentiële vragen
“Haha, ja. Het wordt wel heel persoonlijk! Als ik mezelf in een eerdere periode zou mogen adviseren dan zou dat betrekking hebben op de mate waarin perfectionisme vaak onbewust wordt gevoed door een vorm van faalangst.”
“Vergelijkbaar met de manier waarop mensen die zichtzelf overschreeuwen stiekem heel onzeker zijn, is er vaak sprake van overcompensatie om iets onderliggends te bezweren. Dat besef heeft me veel gebracht en wellicht zou ik mijn jonge zelf daarmee van dienst kunnen zijn. En ik hoop daar in de toekomst nog veel meer over te ontdekken.”
“Mijn werk gaat over ritmes en structuren. In mijn geval kun je zeggen dat het misschien de chaos in mijn hoofd ordent. Wellicht dat daar mijn rigide manier van werken vandaan komt. Je hoort het ook wel vaker van kunstenaars, dat hun werk een vorm van balans geeft.”
En wat wil je de lezer nog meegeven, staat er nog iets tofs te gebeuren?
“Ik heb afgelopen jaar een solo tentoonstelling gehad bij Piet Hein Eek, in Eindhoven. Daar leek alles wat ik heb gedaan tot aan dat punt bij elkaar te komen. Dus ik ben nu bezig om een boek van mijn werk samen te stellen, in chronologische volgorde.”
“Ik wil daarvoor een Crowdfunding actie opstarten. Ik ben nu bezig met het verzinnen van goede tegenprestaties. Want als je iets vraagt, vind ik dat je ook iets moet bieden! Nieuw publiek kennis laten maken met mijn werk.”
Nog een vraag laatste vraag! Wiens ochtendritueel wil je hier een keer terug zien?
“Ad Verbrugge, lijkt me een interessante man. Ik ben wel benieuwd naar zijn ritueel. Ik om hem vaak tegen in het doolhof van filosofische teksten die betrekking hebben op mijn werk. Hij heeft complexe materie weten om te zetten naar iets meer begrijpelijke stof voor de lezer.”