Corona surviver Deejay Irie en onze boy Teo hebben de DATmag. inbox helemaal doorgespit. In deze aflevering hoor je dan ook de pareltjes die ze tegenkwamen. Daarnaast hebben ze nog een verrassing. Beide hosts hebben een favoriete plaat mee en ze hadden het geniale idee om eigen werk te laten horen. Nou DAT wordt wat.
Corona Surviver
Onze eigen Deejay Irie is er eentje. Niet alleen one of the greatest turntable masters, maar ook een Corona surviver. Een van de weinigen die we op DATkantoor up close and personal kennen. Hij vertelt over de manier waarop het virus hem heeft toegetakeld, wat zijn ervaring is met de GGD en hoe een space ship van binnen ruikt.
The Mudd
Maar goed we maken een podcast over muziek, dus dan moeten we naast dat Corona surviver talk ook gewoon tracks draaien en dat doen we. Vers van de pers uit de Groningse scene hebben we The Mudd. Het nummer ESC is de eerste single van hun plaat Look At Me. Lekker indie rock, dikke productie en een ruimtelijke vibe. “Over de kick hebben ze ruzie gehad”, lacht Irie. Ja die zit er lekker in.
Partiboi
In een grijs verleden toen ik nog een rebelse studentredacteur bij de Universiteitskrant van Groningen was, maakten mijn collega Richard Kootstra en ik een reportage over GHB-gebruik. De drug was nog maar net in de scene verschenen en er gingen de wildste verhalen rond. De fotograaf die ons bijstond om alles perfect in beeld te krijgen was Reyer Boxem, de zanger, gitarist en toetsenist van Partiboi. En dat Partiboi voor een feestje garant staat dat moge duidelijk zijn. Met hun nieuwe track Supertight beschrijven ze de manier waarop je pre-Corona nog hardcore kon parti machen. “Echt een lekker nummertje dit wel”, aldus onze Corona surviver.
Farer
Herrie daar houden we van. Godzijdank hebben we het doom/noise trio Farer om ons te voorzien van een goede dosis terror. Hun nieuwe plaat Monad staat in het teken van lijden. In hun eigen woorden: “Heavy grinding riffs and deep pulsating rhythms; a restless stirring. Amidst all these layers we hear the human voice as a primal wordless scream – the shock of being.” Deejay Irie zit op het puntje van zijn stoel. “Ja, ja, the shock of being. Ik voel ‘m wel.” Wij allemaal volgens mij. Uitgebracht bij onze matties van Tartarus Records.
Must listen
We hadden het geniale om wat tracks mee te nemen die de ander een keer gehoord moet hebben. Al is het omdat het een bepaalde emotionele waarde heeft. “Ik heb een nummer mee van een album dat ik vroeger op een bandje had”, zegt Irie. “Het is het conceptalbum Tricks of the Shade van The Goats waarin ze het verhaal van Chicken Little vertellen. Het album is net wat langer dan je vroeger op een bandje kon opnemen, dus ik heb me jaren afgevraagd hoe het verhaal van Chicken Little zou aflopen.” En hoe liep het af? “Tja…”
Voor Irie heb ik de Groningse vaklui Van Rossum Electrowerken meegenomen. Dikke electrobeats, glitch, acid, hoe gek wil je het maken? De twee crazy professors in hun witte overallen en psychedelische visuals voeren je de ene verknipte soundbite na de andere. “Dit komt uit Groningen?” Ja man, vet toch. “Ja.” Samen te vatten in één woord: ROSSS.
Met de billen bloot
De tijd vliegt voorbij, we bespreken nog veel meer vette tunes zoals funky psychedelische tracks uit Berlijn. Om je oren niet gelijk op de proef te stellen bewaren het beste voor het laatste. Want ja, je kunt wel dom andermans werk afzeiken, maar wat kun je nou zelf? Met de billen bloot dus Irie.
“Ja man, laat maar horen wat je kan. Ik heb een nummer meegenomen waarbij ik alle regels van hoe je mijn dj-apparatuur moet aansluiten doorbreek. Zo maak ik rare feedback loops en de beats die je hoort komen gewoon uit mijn telefoon. Het heet Breakfast at Benny’s.” Ik kan natuurlijk niet achterblijven. Van mij hoor je Raw Cheese een beetje cheesy en een beetje rauw. Ach je moet wat.
Jouw track in onze podcast? Mail naar DATmagpodcast@gmail.com.