Koen Haringa is een creatieve mastermind uit Leeuwarden. Hij is één van de founding fathers van festival Welcome to the Village en freelancet onder andere voor het bedrijf dat de blockchain naar Podium Asteriks bracht. Een maand geleden begon Koen met het project Mooiedingenmakers: een koppeling tussen bedrijven en creative ondernemers. Tijd voor een gesprek met deze drukke baas.
“Als we bij mij thuis meeten eten we gewoon patat”, appt Koen mij. We proberen al twee maanden een afspraak te maken, maar mijn dichtgeslibde agenda is ons niet fortuinlijk gezind. Eind februari is het dan eindelijk zover. Een gordijn van motregen vouwt zich om me heen terwijl ik vanaf Station Leeuwarden richting de Haniasteeg loop. Patat? Zin an!
Bob Log III
Koen en ik kennen elkaar sinds de eerste editie van festival Welcome to the Village in 2013. In mijn herinneringen is hij “die gast” van communicatie. De man die z’n werk altijd veel te serieus nam, terwijl fotograaf Bolderdijk, medehoofdredacteur Easix en ik als losgeslagen cowboys verslag deden van het festival. Het beeld van die strenge boy is pas kort geleden omgeslagen.
Koen had me uitgenodigd om cultheld Bob Log III te interviewen voor een huiskamerconcert bij zijn hobbyproject Mijn Ouders. Natuurlijk kwam ik te laat. Aan de deur zette ik mezelf schrap, klaar voor die meedogenloze blik achter de bril. Een paar seconden later kreeg ik een high-five, een knuffel en een bord mosterdsoep. Het gevolg was complete verwarring. Groningse mosterdsoep in Leeuwarden, what up! En wie is die chille gast in het lichaam van Haringa?
Welcome to the Village
“Dacht je dat echt?” Koen moet hard lachen. We zijn net gaan zitten aan zijn eettafel, plastic bakjes met haute frituur in de aanslag. “Je zag me natuurlijk ook altijd tijdens één van mijn meest stressvolle momenten van het jaar. In de aanloop naar Welcome to the Village ben ik al maanden bezig met voorbereidingen. Alles moet tot in de puntjes uitgewerkt worden. Dan ben ik wel streng ja.”
Dat zijn stresslevels door de jaren heen af en toe de pan uit klappen geeft hij toe. Daarom neemt Koen na vijf edities Welcome to the Village afscheid van zijn kindje. “Je bent er vanaf het begin bij, je hebt het deels uitgedacht met een hechte groep vrienden. Alles wat met het festival te maken heeft en wat er over gezegd wordt voelt bijna persoonlijk”, zegt hij met serieuze blik. “Dat is vaak super stressvol.”
In 2017 draagt hij zijn functie over. Terugrekenend ongeveer dezelfde tijd dat hij me bij Bob Log III op schoot duwde. “Toen viel er wel een last van m’n schouders. Het festival is echt een superperiode geweest, maar het was tijd voor nieuwe dingen.” Dingen als Culturele Hoofdstad Leeuwarden 2018, Mooiedingenmakers, een klus bij het Fries Museum voor de tentoonstelling van M.C. Escher en natuurlijk startup LoyalGarden.
Het Bolwerk in Sneek
Maar hoe begon dit ondernemersleven van jou nu eigenlijk vraag ik me af. Koen ruimt het snackafval op, veegt z’n handen af en denkt even na. “Aan het einde van mijn studie Culturele en Maatschappelijke Vorming deed ik een snuffelstage bij poppodium Het Bolwerk in Sneek. Daar ontdekte ik popcultuur en ik vond het supertof.”
“Dat was een mooie tijd. Die snuffelstage was allang geen stage meer, maar slokte zo’n dertig uur in de week op. Als gevolg daarvan ging ik aan de slag bij Parnas, het voormalige centrum van de kunsten in Leeuwarden. Daar organiseerde ik het Jongerenlab. Het resultaat was er wel. Het project trok tussen de dertig en de tachtig jongeren per week, wat voor Leeuwarden best veel is.”
Zijn werk bij het centrum van de kunsten blijft niet onopgemerkt. Leeuwarder Sjoerd Bootsma vraagt Koen of hij wil meehelpen met de PR van Podium Asteriks. Een podium gevestigd in de oude stadsgevangenis in Leeuwarden dat Sjoerd Bootsma met vrienden Peter Reen en Paul van Berlo heeft opgezet. Asteriks is het begin van het avontuur genaamd cultureel ondernemerschap. Vat ik dit een beetje goed samen, Koen?
Asteriks
“Bijna. Asteriks is inderdaad een podium, maar het is veel meer dan dat. Acht jaar geleden was er bijzonder weinig jongerencultuur in Leeuwarden. Podium Asteriks is het begin geweest van wat nu een bruisend cultureel klimaat is. Ik ben er niet voor niets nog steeds een soort van supervrijwilliger.” Hij valt even stil en probeert de juiste woorden te vinden om dit fenomeen te beschrijven.
“Asteriks is een vriendengroep die dingen organiseert”, zegt hij na een tijdje. Koen legt uit hoe festivals als Welcome to the Village, Into the Grave en Jailbreak Festival allemaal in de Blokhuisterpoort zijn ontstaan. “Soms zeg ik dat Asteriks aan het begin staat van Culturele Hoofdstad 2018.” Hij lacht even bij het zien van mijn verbazing. “Het is aan de ene kant een grap natuurlijk, maar er zit ergens ook een kern van waarheid in.”
Volgens Koen hebben Sjoerd, Peter en Paul met Podium Asteriks er mede voor gezorgd dat de onzekerheid onder Leeuwarders, dat niks lukt op cultureel vlak in de stad, omgeslagen is naar zelfvertrouwen. “Ze lieten tegen alle negatieve feedback in zien dat dingen wel konden. Uiteindelijk is Asteriks een culturele broedplaats geworden waar jong talent wordt klaargestoomd voor de culturele veld.”
Mooiedingenmakers
En of Koen is klaargestoomd voor de creatieve sector. In de afgelopen jaren ontwikkelt hij zich tot de gevestigde orde binnen de cultuur communicatie. Zo doet hij jaren lang de PR voor het Noordelijk Filmfestival, het Fries Museum en natuurlijk de al eerder genoemde festivals.
Als je zo bezig bent met cultuur ontmoet je natuurlijk een heleboel eensgezinden. Creatieve ondernemers die net als jij hun brood verdienen met het opzetten en maken van mooie dingen. Twee weken voor ons gesprek zie ik een nieuwe pagina op Facebook verschijnen: Mooiedingenmakers.
“We zijn een soort van boekingskantoor voor creatievelingen”, legt Koen uit. “Bedrijven hebben vaak een tekstsschrijver, of een vormgever, misschien zelfs een filmmaker nodig. Dan vragen ze de grote gevestigde namen uit de regio. Die hebben het vaak te druk.”
Leeuwarden 2018
Hij haalt zijn schouders op. “En als bedrijven niets in het Noorden vinden gaan ze shoppen in de randstad. Dat vind ik zonde. We hebben hier superveel talent rondlopen, alleen iemand moet dit naarvoren schuiven. Daarom hebben wij Mooiedingenmakers in het leven geroepen.”
Met Leeuwarden 2018 als Culturele Hoofdstad van Europa is er natuurlijk genoeg te doen in Friesland de aankomende tijd. Maar daar houdt het idee niet op. Groningen en Drenthe behoren ook duidelijk tot Koens visie om lokaal geld in de regio te houden en de creatieve economie op deze manier aan te zwengelen. Het werpt z’n vruchten nu al af.
“We hebben echt heel veel toffe reacties gehad en er zijn al klussen binnen. Mensen hebben hier blijkbaar heel lang op gewacht en wij hadden dat in eerste instantie niet eens door. Pas toen het platform online stond en we overspoeld werden met aanmeldingen realiseerden we ons dat het Noorden dit echt nodig heeft.”
Gouden tips
Zo aan de grote eettafel kunnen we uren blijven praten over kunst, cultuur, persoonlijke ontwikkeling en de blijvende behoefte toffe shit neer te zetten. Helaas moet ik mijn trein halen. Maar ik ga natuurlijk de deur niet uit voordat mijn gastheer me zijn drie gouden tips heeft gegeven.
“Oh man, echt waar? Ik moet even diep nadenken hoor.” Ah kijk, daar is de strenge blik achter de bril. Ik moet even lachen. Haringa is gewoon Haringa gebleven, alleen nu wel een stuk ontspannener. Gelukkig maar. Heb je al drie tips bedacht? “Ja, ja, rustig maar. Hier komen ze.”
- “Neem jezelf en de dingen die je doet serieus. Als jij dat al niet doet waarom zouden anderen het dan wel doen?”
- “Aansluitend op het eerste vind ik dat mensen meer zelfvertrouwen moeten hebben. Dat doe je door trots te zijn op de dingen die je maakt en doet. Je hebt namelijk durf nodig om originele projecten te starten en voor durf is zelfvertrouwen nodig.”
- “Dat gezegd hebbende, moet ik wel toevoegen dat je wel natuurlijk je skills en je kwaliteiten moet blijven ontwikkelen. Probeer telkens beter te worden en te leren. Anders is je zelfvertrouwen en serieuze gedrag misplaatst.”