‘De Oerknal’ is de debuutplaat van Sterrenvolk, het spiksplinternieuwe duo uit het hoge Noorden. Met nummers over gezondheid, escapisme en werkdruk adresseren Bas en Gijs de uitdagingen van de hedendaagse hardwerkende millennial.
Al een tijdje broeit er wat in de gangen boven poppodium Simplon. Elke vrijdag klinken bizarre sounds na een uur of zes ’s middags. De jamsessies van het label Cool Element zijn alles behalve your average get together. Gehost door labelbazen Eric Imthorn en Joost Rohde staat alles in het teken van agendahedonisme en artistieke vrijheid. Dit is het nest waar Sterrenvolk zich ontwikkelt tot een volwaardig duo.
Sterrenvolk
De naam Sterrenvolk is misschien wel de grootste bevalling van het duo uit Groningen. Labelbaas Joost komt er na maanden lang zoeken en tweaken op wanneer hij stuit op een artikel over Christiaan Huijgens die met zijn telescoop het heelal observeert en zijn bevindingen neerpent.
Een regel over de zogeheten “sterrenmenschen” plant het zaadje voor de naam van het project waar hij mee bezig is. De link met David Bowie is natuurlijk pure toeval verzekert het tweetal mij wanneer ik plaats tegenover ze neem in DATkantoor. Al geeft starboy Bas toe dat de androgene popster zeker wel muzikaal een groot voorbeeld is.
Lijnzaad
Met teksten als “Polyester polyamide heeft mij niks te bieden, het komt niet van planten of dieren. Zijde heb ik liever”, is het duidelijk: de guys van Sterrenvolk leven bewust. Gebackt door geil klinkende synths en slik ingespeelde beats zit je voor je het weet middenin hun verhaal. “Onze nummers zijn gebaseerd op dingen uit het dagelijks leven”, zegt Bas.
Met een lachje vertelt hij hoe de track Lijnzaad een knipoog is naar zijn eigen levensstijl. “Ik probeer wel bewust te leven, maar je kunt jezelf daar ook makkelijk in verliezen. Daar is dit nummer een mooie weerspiegeling van.” Want jij doucht één keer per week? Gijs lacht: “En hij eet alleen spelt pannenkoeken.” Bas incasseert het met een laconiek grijnsje.
Delirium
Dry January is nog niet voorbij, maar de eerste biertjes zijn al geopend. Bas neemt een slok en knikt tevreden naar zijn bandgenoot. Ze weten allebei waar dit pad heen leidt. “Want dat is de keerzijde van het zogenaamd bewust leven”, vervolgt Bas zijn verhaal. “Aan de ene kant let je op je voeding en consumptiegedrag. Aan de andere kant zuip je jezelf in het weekend net zo makkelijk…” Ja een Delirium in? “Dat ja.”
De tweede track van de plaat is catchy, eigenlijk zijn alle vier de songs dat. Het neemt je mee in een wereld die ons allen wel bekend is. Een flesje hier, een flesje daar en voor je het weet ben je je schoenveters kwijt. “Dat is echt letterlijk wat een gozer tegen ons zei in de Albert Heijn”, zegt Gijs. Bas: “Het nummer heeft drie coupletten waarvan de eerste en de derde hetzelfde waren, totdat we die gast waren tegengekomen. Dat van die veters moest erin.”
Complex
Op je debuut EP een instrumentaal nummer zetten is gewaagd. Al klinkt dit niet zo wanneer je opgaat in de sound van De Oerknal. Daar waar de algehele vibe van de EP onbewust mijn gevoel richting klassiekers als Herman van Veen, Doe Maar en Boudewijn de Groot pusht is het nummer Complex een hedendaagse track die zomaar in een toffe dj-set kan terugkomen op een Dekmantel festival.
Deze track is ook gelijk nadat de De Oerknal op Spotify te beluisteren was opgenomen in een playlist. “Naja, zo’n playlist waarin er dagelijks wel wat inkomt”, zegt Gijs bescheiden. Hier hoef je echt niet bescheiden over te doen vriend. Het is best bijzonder. Ondertussen zijn labelbazen Eric en Joost aangeschoven. Ze knikken instemmend en kijken trots naar hun boys.
Waar zijn we allemaal mee bezig
Maar waar zijn we nou helemaal mee bezig jongens? Dit stijltje van jullie gaat alle kanten op, het heeft een eigenzinnige sound, doet denken aan Neue Deutsche Welle en Nederlandse klassiekers. Wat zijn jullie ambities eigenlijk? Eric: “Wij werken samen met de jongens aan het product. We denken met ze mee en stippelen een plan uit.”
Joost valt hem bij. “Het is niet zo dat wij als label een kant en klaar product afnemen en in een marketingmachine gooien.” Maar wat zijn de plannen vanaf nu? Ze kijken elkaar aan. “We hebben nog zoveel tracks liggen”, zegt Gijs. “Er komt nog van alles aan.” Oh no way! Heb je een demo? Bas: “We hebben sowieso al één nummer gewoon af. Het heet Kevin. Wil je het horen?” Wat denk je zelf?
Na drie minuten luisteren ben ik helemaal hyped. Deze shit is aan! “Je mag er nog niet echt over schrijven, maar als je wilt mag DATmag. wel de primeur als ie uit is.” Wanneer dat is weten ze beiden nog niet, maar volgens de labelbazen van Cool Element gaat het niet lang meer duren. Nu al zin an!
Foto’s door Jasper Bolderdijk // Artwork De Oerknal door Albert Westerhoff